• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Inkludering eller?

Abstract
Syftet med arbetet i sin helhet är att studera och analysera hur nyanlända elever upplever sin skolgång, både ur perspektivet förberedelseklass men också ur det ersättande inkluderingsperspektivet. Arbetet syftar också på förståelsen kring de hinder och möjligheter de nyanlända eleverna upplever sig ha, men också hur verksamheten uppfattas av de pedagoger som arbetar inom den. Uppsatsen är i sin grund baserad på en intervjustudie av 6 nyanlända elever med varierande skolbakgrund, den är också baserad på intervjuer med 2 stycken lärare. Där den ena arbetat i så kallad förberedelseklass och där den andra är en mer traditionellt klasslärare. Intervjuerna är gjorda under höstterminen 2011 på en skola i en förort till en större stad. Resultat av undersökningen är främst att eleverna är nöjda med sin utbildning, både i den tidigare förberedelseklassen, men också numera som inkluderade i klassen. Detta kan man i sin tur ställa gentemot att pedagogerna inom verksamheten är de som är kritiska gentemot inkludering.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29890
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29890_1.pdf (277.6Kb)
Date
2012
Author
Saarinen, Christian
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV