Show simple item record

dc.contributor.authorTogelid, Johannasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29891
dc.description.abstractResultat: Gemensamt för alla lärarna är sättet på vilket de undervisar i uttal. Alla använder sig av körläsning i olika grad. Andra metoder bland lärarna att öva uttal är bland annat hörövningar, diktamen, imitation och högläsning. I avsnittet uttalsundervisningens olika perspektiv (se kapitel .4) fann jag att fokus i uttalsundervisning bland forskare är prosodi och betoning. Denna syn delas av tre av de fyra lärarna i olika utsträckning med motiveringen ”för har man den så kan man slarva mycket med det andra” (lärare B). Intressant att se är även att ingen av lärarna vet vad som står i styrdokument om uttal. Synen på uttalsundervisning skiljer sig åt mellan folkhögskolan och den kommunalt styrda vuxenutbildningen. På folkhögskolan är intresset för uttalsundervisning betydligt mindre, prioriteringen lägre, medvetenheten om vad styrdokument säger mindre samt att ansvaret för uttalsundervisningen tycks läggas över på andra lärare. På den kommunalt styrda vuxenutbildningen är resultatet tvärtom. Skillnaderna kan dock bero på hur länge lärarna har undervisat på SFI istället för på vilken typ av skola de undervisar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSFIsv
dc.subjectuttalsundervisning och prosodisv
dc.titleUttalsundervisning i SFI. Kvalitativa intervjuer med fyra läraresv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record