dc.contributor.author | Togelid, Johanna | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29891 | |
dc.description.abstract | Resultat: Gemensamt för alla lärarna är sättet på vilket de undervisar i uttal. Alla använder sig av körläsning i
olika grad. Andra metoder bland lärarna att öva uttal är bland annat hörövningar, diktamen, imitation och
högläsning. I avsnittet uttalsundervisningens olika perspektiv (se kapitel .4) fann jag att fokus i
uttalsundervisning bland forskare är prosodi och betoning. Denna syn delas av tre av de fyra lärarna i olika
utsträckning med motiveringen ”för har man den så kan man slarva mycket med det andra” (lärare B). Intressant
att se är även att ingen av lärarna vet vad som står i styrdokument om uttal.
Synen på uttalsundervisning skiljer sig åt mellan folkhögskolan och den kommunalt styrda vuxenutbildningen.
På folkhögskolan är intresset för uttalsundervisning betydligt mindre, prioriteringen lägre, medvetenheten om
vad styrdokument säger mindre samt att ansvaret för uttalsundervisningen tycks läggas över på andra lärare. På
den kommunalt styrda vuxenutbildningen är resultatet tvärtom. Skillnaderna kan dock bero på hur länge lärarna
har undervisat på SFI istället för på vilken typ av skola de undervisar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | SFI | sv |
dc.subject | uttalsundervisning och prosodi | sv |
dc.title | Uttalsundervisning i SFI. Kvalitativa intervjuer med fyra lärare | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |