Hur grundskolor arbetar med elever i matematiksvårigheter - vad för stöd elever får och vilken nivå som fokuseras
Abstract
Huvudfråga: Hur skolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd i matematik
Metod: Metoden som vi valde att använda oss i vår studie var kvalitativa intervjuer och systematiska observat-
ioner. Studien genomfördes på fyra grundskolor. Vi observerade fem lektioner och intervjuade två rektorer, fyra
specialpedagoger och fem lärare, sammanlagt deltog elva informanter i studien.
Resultat: Vi fann i vår studie att organisationen på de fyra undersökta skolorna skiljer sig från varandra och be-
roende på organisationens struktur visades det får verkningar i hur elever i behov av särskilt stöd fick sitt stöd.
Beroende på organisationen visar studien att tre av fyra skolor väljer att ge elever i behov av särskilt stöd i ma-
tematik specialundervisning inom klassrummets ramar, eller i anknytning till klassrummet. Endast en av våra
intervjuade skolor valde att eleverna skulle gå iväg och få extra stöd hos specialpedagogen. På två av skolorna
var det de ordinarie pedagogerna som själva stod för elevernas specialundervisning. På den fjärde skolan var det
specialpedagogen som gav eleverna extra stöd, men inom klassrummets ramar.
Betydelse för läraryrket: Hur organisationen ser på elever i behov av särskilt stöd och hur skolan arbetar med att
hjälpa dessa elever så att när de går ut grundskolan att de klarar de grundläggande kunskapsmålen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
särskilt stöd
specialundervisning
åtgärdsprogram
Language
sv