Visa enkel post

dc.contributor.authorWinqvist, Karinsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29896
dc.description.abstractSammanfattning: Läxläsning i skolan är en verksamhet som dykt upp lite då och då under de senaste 30 åren i skolans värld. Pedagoger har genom denna verksamhet försökt ge elever stöd och hjälp för att förbättra studieresultaten. Av det som jag läst om läxläsning i skolan framgick det klart och tydligt att det är en verksamhet som många elever och föräldrar efterlyser och vill ha. Syftet med denna undersökning var att kartlägga hur verksamheten fungerade på fyra olika skolor i Göteborg, hur gynnsam effekt den hade på elevernas studieutveckling och hur den skulle kunna vara organiserad för att fungera optimalt eller åtminstone bättre. För att kunna dra några slutsatser därav ansåg jag det nödvändigt att få ta del av både elevers och pedagogers syn på verksamheten så som den bedrivs idag. Därför grundar sig denna rapport främst på djupintervjuer av lärare och enkäter som eleverna fått fylla i. För att få en så heltäckande bild av situationen som möjligt fanns det efter enkätfrågorna en uppmaning till eleverna att fylla i förslag på förändringar/förbättringar av det nuvarande systemet. På så vis kunde för- och nackdelar som inte framgick av själva frågorna komma fram. Samtliga fyra skolors verksamheter observerades också under ett läxläsningspass men dessa observationer får mer anses utgöra en komletterande del av metoden. Djupintervjuresultaten presenteras tematiskt och med en sammanfattning efter varje fråga för överskådlig jämförelse skolorna emellan och enkätsvaren presenteras i tabellform med en tilläggslista över elevernas övriga synpunkter. Av det som framkom kunde man dra slutsatsen att verksamheten var uppskattad men att vissa förändringar av dess utformande skulle gynna dess effekter och resultat. För att läxläsning i skolan ska få bättre genomslagskraft krävs det en satsning, såväl ekonomisk som praktisk. För bättre resultat behöver verksamheten bli mer organiserad och förankrad hos all personal på skolor som bedriver/tänker bedriva den. i iiiiisv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäxläsning (LL)sv
dc.subjectLL-verksamhetsv
dc.subjectLL-passsv
dc.titleLäxläsning i skolan - en kvalitativ studie av hur läxläsning i skolan kan se ut i dagsläget och vilka faktorer som kan förbättra den i framtidensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post