dc.contributor.author | jonsson, petter | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29897 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
011 var året för nya läroplaner i den svenska skolan. I och med lanserandet av de nya
läroplanerna Lgr 11 och Gy 11 införs entreprenöriellt lärande på allvar som begrepp i den
svenska skolan. All undervisning i den obligatoriska samt frivilliga skolformen ska enligt
Skolverkets uppmaningar genomsyras av ett entreprenöriellt förhållningssätt. En annan
beskrivning är att detta lärande ska löpa som en röd tråd genom hela det svenska
utbildningssystemet. Vad detta begrepp egentligen innebär har visats sig uppfattas på olika
sätt av olika lärare, rektorer och skolor. Syftet med uppsatsen är att bringa klarhet i denna
begreppsförvirring som på många håll har uppstått. Detta görs genom att kartlägga motiven
bakom införandet av entreprenöriellt lärande i skolan. Metoden är en idé och ideologianalys
av underlagen till de nya läroplanerna. Dessa är betänkandena Framtidsvägen för den nya
läroplanen för gymnasiet och Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan för den nya
läroplanen i grundskolan. Utöver dessa två betänkanden ingår även Europeiska
Kommissionens text Education for entrepreneurship i vilken ett införande av entreprenörskap
i utbildningssystemet rekommenderas till alla av den europeiska unionens medlemsländer. I
idé och ideologianalysen används idealtyper som analysverktyg vilket underlättar
analysarbetet med att kartlägga motiven bakom detta införande. Resultatet av undersökningen
visar att det är främst arbetsmarknadsmotiv som ligger bakom införandet av entreprenöriellt
lärande. Att skapa kompentent arbetskraft, entreprenörer och personer med utbildning som
efterfrågas inom näringslivet har varit främsta anledningar till detta införande i de analyserade
texterna som fungerat som beslutsunderlag. Andra tänkbara motiv har framställts som
underordnade och inte givits en betydande roll bakom införandet.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Entré för det entreprenöriella lärandet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |