Show simple item record

dc.contributor.authorAndrésen, Stefansv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29898
dc.description.abstractSammanfattning: Denna studies huvudsyfte var att få veta mer om vad som motiverar elever att fullfölja sina studier i italienska till och med gymnasieskolans steg 3. De flesta eleverna hoppar av italienskastudierna redan efter steg 1 ellermen ett antal elever bestämmer sig för att fortsätta trots att detta inte är obligatoriskt. En fråga som ställdes var då vilken inverkan elevens attityd till språket och motivation för studierna har på beslutet att fortsätta. Studien har ett stort fokus på motivationsfrågan; därför var tanken att bland annat undersöka hur egna intressen och drivkrafter påverkar motivationen i förhållande till sådant som mer hör ihop med yttre belöningar såsom till exempel goda betyg, meritpoäng och framtida karriärmöjligheter. Metoden som användes är huvudsakligen kvalitativ med kvantitativa inslag. Samtalsintervjuer utfördes med undervisande lärare på italienska steg 3 och enkäter bestående av mestadels öppna frågor gjordes med deras elever. På så vis framgick de aktuella elevernas uppfattningar samtidigt som lärararna uttalade sig om dessa och även erfarenheter av tidigare elever. Resultaten visar att goda relationer främst mellan lärare och elev har en stor betydelse för elevens beslut att fortsätta språkstudierna. Det finns även andra faktorer som spelar en stor roll för att eleven skall fullfölja studierna. En entusiastisk och uppmuntrande lärare är en klart motivationshöjande faktor. Variation i undervisningen är också mycket viktigt för att eleven ska känna motivation för studierna. Eleverna som ingår i studien har en mycket positiv attityd till italienskan och ser ett stort värde i dessa kunskaper vilket också bidrar till att de fortsätter. Allmänt ser man hur egna intressen och drivkrafter har störst betydelse för elevens motivation. Det är dock tydligt att detta hos de flesta elever kombineras med en strävan efter yttre belöningar såsom goda betyg, meritpoäng och framtida karriärmöjligheter. För läraryrket kan denna studie ha ett värde av att man har fått en del information om elevernas syn på vad som motiverar dem att fullfölja språkstudierna i italienska och även andra språk. Detta kan man ta hänsyn till i sitt dagliga arbete då man gör undervisningen intressant och motivationshöjande för att få eleverna att stanna kvar och inte hoppa av kursen. isv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectattitydsv
dc.subjectspråkstudiersv
dc.subjectitalienskasv
dc.titleVad motiverar elever att fullfölja sina studier i italienska? – En kvalitativ studie om elevers och lärares uppfattningar kring motivation för språkstudier.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record