Att välja ett yrkesförberedande program
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29899 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka elevers motivation till valet av ett yrkesförberedande gymnasie‐ program. Undersökningen avser att belysa vad som är motivationen och drivkraften för den enskilde eleven i sitt val av att välja ett yrkesförberedande gymnasieprogram och mål med studierna . Metod och genomförande: I undersökningen användes kvalitativa intervjuer med sex elever. Samtliga elever studerade på ho‐ tell‐ och restaurangprogrammet. Resultat: I studien framkom att ett eget intresse för det kommande yrket var drivkällan till valet av gymnasieprogram. Intresset för den bransch som de valt hade för flertalet av eleverna byggts upp i hemmet och av närstående till eleverna. Det som gav motivation till elevernas studier var att de önskade få tillräckligt med kunskaper inom det kommande yrket för att kunna börja arbeta direkt efter gymnasieutbildningen. Eleverna tyckte att karaktärsämnena stämmde övrens med deras förväntningar på hur en yrkesutbildning ska vara uppbyggd. När det gällde vidarutbildning/högre studier hade några av eleverna tagit reda på vad som fanns och var öppna för att läsa vidare efter att ha arbetat ett tag. 1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Att välja ett yrkesförberedande program | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |