dc.description.abstract | Arbetets art: Lärarprogrammet, examensarbete 10 poäng
Antal sidor: 41
Titel: Matematikundervisningens organisation - En studie av lärares val av ansats.
Författare: Gerd Bäckström, Rakel Palmquist
Handledare: Per-Olof Bentley
Examinator: Thomas Lingefjärd
Rapportnummer: HT05-2611-097
Nyckelord: matematik, differentiering, undervisningsansats, nivågruppering, läroplaner
Bakgrund
Allt för många elever lämnar den svenska grundskolan utan att uppnått kriterierna för godkänt
i matematik. Frågan är vad skolan kan göra för att minska detta problem. Forskning har visat
att skickliga lärare har god förmåga att använda sig av många olika undervisningssätt och
därigenom anpassa undervisningen efter den aktuella elevgruppen. Hur kan dessa
undervisningssätt se ut och på vilket sätt påverkar de förutsättningarna för lärandet i olika
ämnen? I all pedagogisk verksamhet finns det en mängd faktorer som påverkar hur
undervisningsprocessen kommer att se ut och hur resultatet kommer att bli. På vilket sätt
dessa ramar påverkar beror på hur de uppfattas av lärarna. Vi har därför intresserat oss för
vilka undervisningssätt lärare använder sig av och vad de själva anser ha påverkat valet av just
detta sätt.
Syfte
Syftet med vårt examensarbete var att undersöka vilka undervisningsansatser lärare i år fyra
till nio väljer att använda i ämnet matematik, samt lyfta fram orsakerna till deras val av ansats.
Metod
Studien genomfördes med hjälp av en enkätundersökning som riktade sig till lärare som
undervisar i matematik i år 4-9. Vi har använt oss av både kvalitativ och kvantitativ metod.
Analys, bearbetning och tolkning av vår datainsamling skedde kvalitativt, det vill säga
sambanden mellan olika faktorer studerades och tolkades. Däremot var datainsamlingen
kvantitativ, eftersom en enkätundersökning kan ses som ett relativt objektivt mätinstrument av
det som studeras.
Resultat
I studien har det visat sig att lärare använder sig av en mångfald av sätt att undervisa. De
flesta lärarna i undersökningen anser sig ha reflekterat mycket över sitt val av ansats och det
verkar som att de har mycket stor tilltro till sin egen undervisning. Vårt resultat visar vidare
att lärarna är positivt inställda till vad de tror sig kunna uppnå genom sitt sätt att organisera
undervisningen. Deras ålder, antalet verksamma år och grad av matematisk utbildning är
faktorer som tycks påverka vilken ansats som används. Läroplanerna verkar också ha en viss
påverkan på valet av ansats. Vad som är ännu mer intressant i relation till läroplanerna är hur
valet av grupperingar påverkas av dessa. Det visar sig att 30 procent av de lärare som endast
har undervisat utifrån Lpo 94, använder sig av nivågruppering.
Med utgångspunkt i vår studie anser vi att det finns anledning att presentera olika
undervisningsansatser i utbildningen för matematiklärare. Själva tror vi att kunskaper kring
olika sätt att undervisa kan vara till god hjälp i vår framtida yrkesverksamhet. | eng |