Visa enkel post

dc.contributor.authorBäckström, Gerd
dc.contributor.authorPalmqvist, Rakel
dc.date.accessioned2006-04-12T09:25:48Z
dc.date.available2006-04-12T09:25:48Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/298
dc.description.abstractArbetets art: Lärarprogrammet, examensarbete 10 poäng Antal sidor: 41 Titel: Matematikundervisningens organisation - En studie av lärares val av ansats. Författare: Gerd Bäckström, Rakel Palmquist Handledare: Per-Olof Bentley Examinator: Thomas Lingefjärd Rapportnummer: HT05-2611-097 Nyckelord: matematik, differentiering, undervisningsansats, nivågruppering, läroplaner Bakgrund Allt för många elever lämnar den svenska grundskolan utan att uppnått kriterierna för godkänt i matematik. Frågan är vad skolan kan göra för att minska detta problem. Forskning har visat att skickliga lärare har god förmåga att använda sig av många olika undervisningssätt och därigenom anpassa undervisningen efter den aktuella elevgruppen. Hur kan dessa undervisningssätt se ut och på vilket sätt påverkar de förutsättningarna för lärandet i olika ämnen? I all pedagogisk verksamhet finns det en mängd faktorer som påverkar hur undervisningsprocessen kommer att se ut och hur resultatet kommer att bli. På vilket sätt dessa ramar påverkar beror på hur de uppfattas av lärarna. Vi har därför intresserat oss för vilka undervisningssätt lärare använder sig av och vad de själva anser ha påverkat valet av just detta sätt. Syfte Syftet med vårt examensarbete var att undersöka vilka undervisningsansatser lärare i år fyra till nio väljer att använda i ämnet matematik, samt lyfta fram orsakerna till deras val av ansats. Metod Studien genomfördes med hjälp av en enkätundersökning som riktade sig till lärare som undervisar i matematik i år 4-9. Vi har använt oss av både kvalitativ och kvantitativ metod. Analys, bearbetning och tolkning av vår datainsamling skedde kvalitativt, det vill säga sambanden mellan olika faktorer studerades och tolkades. Däremot var datainsamlingen kvantitativ, eftersom en enkätundersökning kan ses som ett relativt objektivt mätinstrument av det som studeras. Resultat I studien har det visat sig att lärare använder sig av en mångfald av sätt att undervisa. De flesta lärarna i undersökningen anser sig ha reflekterat mycket över sitt val av ansats och det verkar som att de har mycket stor tilltro till sin egen undervisning. Vårt resultat visar vidare att lärarna är positivt inställda till vad de tror sig kunna uppnå genom sitt sätt att organisera undervisningen. Deras ålder, antalet verksamma år och grad av matematisk utbildning är faktorer som tycks påverka vilken ansats som används. Läroplanerna verkar också ha en viss påverkan på valet av ansats. Vad som är ännu mer intressant i relation till läroplanerna är hur valet av grupperingar påverkas av dessa. Det visar sig att 30 procent av de lärare som endast har undervisat utifrån Lpo 94, använder sig av nivågruppering. Med utgångspunkt i vår studie anser vi att det finns anledning att presentera olika undervisningsansatser i utbildningen för matematiklärare. Själva tror vi att kunskaper kring olika sätt att undervisa kan vara till god hjälp i vår framtida yrkesverksamhet.eng
dc.format.extent255572 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-097eng
dc.subjectundervisningsansatseng
dc.subjectläroplanereng
dc.subjectmatematikeng
dc.subjectdifferentieringeng
dc.subjectnivågrupperingeng
dc.titleMatematikundervisningens organisation - En studie av lärares val av ansats.eng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post