dc.contributor.author | Hansson, Emmelie | sv |
dc.contributor.author | Bok, Elin | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29901 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll i barns
matematiska utveckling i förskolan. Syftet har konkretiserats i följande frågeställningar: Hur ser förskollärare på
sin egen betydelse i barns matematiska utveckling? Hur uppfattar förskollärare att barn lär matematik? Hur ser
förskollärares inställning till matematik i förskolan ut? Vilka arbetssätt uttrycker förskollärare att de arbetar med
för att främja barnen i deras matematiska utveckling?
Eftersom syftet har varit att ta reda på förskollärares uppfattningar har vi hämtat inspiration från den
fenomenografiska forskningsansatsen. För att kunna besvara syfte och frågeställningar har vår
undersökningsmetod varit kvalitativa intervjuer. Sex förskollärare har intervjuats, alla yrkesverksamma i
förskolan. Dessa intervjuer har bandats, transkriberats och sedan analyserats och diskuterats. Av resultatet har
det framkommit att samtliga förskollärare i intervjuundersökningen upplever att de har ett ansvar för barns
matematiska utveckling. Majoriteten är överens om att det är viktigt att arbeta med att synliggöra matematiken.
Det har också framträtt en gemensam uppfattning som mer eller mindre visar på att barn lär i samspel med andra
där förskolläraren kan ses fungera som en vägledare genom att benämna matematiken, inspirera, intressera,
utmana och problematisera. Förskollärarna utnyttjar vardagen till att synliggöra matematiska områden både i
oplanerade och planerade situationer. Av resultatet har det även framkommit att förskollärarna använder olika
dokumentationsformer i arbetet med matematik men att barnen inte är delaktiga i dessa i någon större
utsträckning.
Studien kan bidra med att visa på förskollärares uppfattningar om deras roll i barns matematiska utveckling. Det
har framkommit av studien att förskollärares inställningar och hur de ser på sin roll är avgörande för hur barn
utvecklas matematiskt i förskolan. Vi tror därför att det är viktigt att förskollärare har en positiv inställning till
matematik och att de ser sin roll som betydelsefull för att barns matematiska utveckling ska gynnas. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förskollärare | sv |
dc.subject | Uppfattningar | sv |
dc.subject | Barn | sv |
dc.subject | Matematik | sv |
dc.subject | Dok | sv |
dc.title | Matematik i förskolan – En studie om sex förskollärares uppfattningar om sin roll i barns matematiska utveckling i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |