Visa enkel post

dc.contributor.authorHansson, Emmeliesv
dc.contributor.authorBok, Elinsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29901
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll i barns matematiska utveckling i förskolan. Syftet har konkretiserats i följande frågeställningar: Hur ser förskollärare på sin egen betydelse i barns matematiska utveckling? Hur uppfattar förskollärare att barn lär matematik? Hur ser förskollärares inställning till matematik i förskolan ut? Vilka arbetssätt uttrycker förskollärare att de arbetar med för att främja barnen i deras matematiska utveckling? Eftersom syftet har varit att ta reda på förskollärares uppfattningar har vi hämtat inspiration från den fenomenografiska forskningsansatsen. För att kunna besvara syfte och frågeställningar har vår undersökningsmetod varit kvalitativa intervjuer. Sex förskollärare har intervjuats, alla yrkesverksamma i förskolan. Dessa intervjuer har bandats, transkriberats och sedan analyserats och diskuterats. Av resultatet har det framkommit att samtliga förskollärare i intervjuundersökningen upplever att de har ett ansvar för barns matematiska utveckling. Majoriteten är överens om att det är viktigt att arbeta med att synliggöra matematiken. Det har också framträtt en gemensam uppfattning som mer eller mindre visar på att barn lär i samspel med andra där förskolläraren kan ses fungera som en vägledare genom att benämna matematiken, inspirera, intressera, utmana och problematisera. Förskollärarna utnyttjar vardagen till att synliggöra matematiska områden både i oplanerade och planerade situationer. Av resultatet har det även framkommit att förskollärarna använder olika dokumentationsformer i arbetet med matematik men att barnen inte är delaktiga i dessa i någon större utsträckning. Studien kan bidra med att visa på förskollärares uppfattningar om deras roll i barns matematiska utveckling. Det har framkommit av studien att förskollärares inställningar och hur de ser på sin roll är avgörande för hur barn utvecklas matematiskt i förskolan. Vi tror därför att det är viktigt att förskollärare har en positiv inställning till matematik och att de ser sin roll som betydelsefull för att barns matematiska utveckling ska gynnas.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolläraresv
dc.subjectUppfattningarsv
dc.subjectBarnsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectDoksv
dc.titleMatematik i förskolan – En studie om sex förskollärares uppfattningar om sin roll i barns matematiska utveckling i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post