Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012
Abstract
Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet
av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en
förskola. Den metod som jag använt för att få svar på studiens frågeställning har varit utifrån
ett kvalitativt sätt använda en videokamera och filma pedagogerna i tre olika vardagliga
situationer. Sedan har granskning av det inspelade materialet gjorts och det viktigaste i
situationerna bearbetats skriftligt.
Det framkom att pedagogernas har ett problematiserande och uppstyrt förhållningssätt i hur de
synliggör matematiken för barnen. Detta sker genom matematiska frågor samt uppmaningar
hur barnen ska göra i aktiviteterna som studerats.
Den tidigare forskning som jag använt mig av är bland annat Ingrid Pramling Samuelsson och
Elisabet Doverborg som anser att barns erövrande av matematik är ett ständigt pågående
samspel mellan medvetna pedagoger och barn som blir intresserade när de upptäcker den
matematiska världen.
Jag har utgått från Lev Vygotskijs sociokulturella teori om lärande för barn. Den innebär
främst att lärandet sker i interaktion med en vuxen där denne kan stödja barnen att utföra en
uppgift som det inte klarar av på egen hand.
I min analys kom jag fram till att pedagogens förhållningssätt innefattar att problematisera
situationer men också vara styrande och synliggöra olika matematiska grundläggande begrepp
genom frågor och uppmaningar.
~ ~
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Berntsson, Camilla
Keywords
Förhållningssätt
pedagoger
matematik
förskola
Language
sv