• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012

Abstract
Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en förskola. Den metod som jag använt för att få svar på studiens frågeställning har varit utifrån ett kvalitativt sätt använda en videokamera och filma pedagogerna i tre olika vardagliga situationer. Sedan har granskning av det inspelade materialet gjorts och det viktigaste i situationerna bearbetats skriftligt. Det framkom att pedagogernas har ett problematiserande och uppstyrt förhållningssätt i hur de synliggör matematiken för barnen. Detta sker genom matematiska frågor samt uppmaningar hur barnen ska göra i aktiviteterna som studerats. Den tidigare forskning som jag använt mig av är bland annat Ingrid Pramling Samuelsson och Elisabet Doverborg som anser att barns erövrande av matematik är ett ständigt pågående samspel mellan medvetna pedagoger och barn som blir intresserade när de upptäcker den matematiska världen. Jag har utgått från Lev Vygotskijs sociokulturella teori om lärande för barn. Den innebär främst att lärandet sker i interaktion med en vuxen där denne kan stödja barnen att utföra en uppgift som det inte klarar av på egen hand. I min analys kom jag fram till att pedagogens förhållningssätt innefattar att problematisera situationer men också vara styrande och synliggöra olika matematiska grundläggande begrepp genom frågor och uppmaningar. ~ ~  
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29905
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29905_1.pdf (197.7Kb)
Date
2012
Author
Berntsson, Camilla
Keywords
Förhållningssätt
pedagoger
matematik
förskola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV