Handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten – baserat på fyra exempel i förskolan och grundsärskolan
Abstract
Genom personintervjuer med fyra pedagoger jämnt fördelade mellan de två
skolformerna har pedagogerna utifrån samma intervjufrågor redogjort för hur
handdockan nyttjats inom just deras verksamhet. Intervjusvaren har bearbetats och
analyserats och därefter kategoriserats och sorterats utifrån de två frågeställningarna.
Resultatet visar att handdockan används i likartade situationer inom de båda
skolformerna; i det tematiska arbetet, i den dagliga verksamheten, i fostran och olika
former av skapande verksamhet. Verksamheterna skiljer sig på en punkt och det är att
förskolans pedagoger använder handdockan under vistelser i skogen. Pedagogerna har
flera olika syften med handdockan i verksamheten, till exempel att locka barnen till ett
lustfyllt lärande, men även att locka och underlätta barnens kommunikation. Vidare att
få barnen mer fokuserade och kunna förklara och dramatisera svåra saker med hjälp av
dockan. En annan skillnad är att grundsärskolans pedagoger använder sig av en speciell
typ av docka, teckendockan, som möjliggör teckenstöd i kommunikationen med barnen.
Det påvisade mångfacetterade nyttjandet av handdockan i de två verksamheterna visar
att handdockan har en viktig roll i det pedagogiska arbetet, och bör därför ha en naturlig
plats inom alla skolformer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Winberg, Karin
Keywords
förskola
grundsärskola
handdocka
kommunikation,
Language
sv