Klassrummet –en studievänlig plats?
Abstract
Problem
Dagens svenska skola är i ett blåsväder med problem på flera plan, bland annat arbetsmiljö. Vi har upplevt att
arbetsron inte är tillräcklig och är med att påverka bland annat svenska elevers internationelllt sett sämre resultat.
Syfte och frågor
Syftet är att genom eleverna ge en inblick i hur det är att bedriva studier i klassrummet där mycket distraktioner
finns för att se vilken arbetsmiljö skolan erbjuder. Hur gör elever när de skall koncentrera sig i klassrummet?
Hur upplever eleverna arbetsron i sin studiemiljö?
Material, metod och analys
Vi har utfört och använt kvalitativa intervjuer från fyra elever. Dessa elever intervjuades under 45 minuter var,
där de beskrev deras dagliga klassrumsmiljö.
Resultat
Intervjuerna med eleverna gav resultat som visade att arbetsron i klassrummet inte alltid är studievänlig och att
de behövde ta till egna åtgärder för att kunna bedriva inlärning. Dessa åtgärder var till exempel att lyssna på
musik, ta med arbetet hem samt själva tysta ner klasskamrater.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Berlund, Ingvild
Svensson, Malin
Keywords
Studiemiljö
arbetsro
distraktioner
koncentratio
Language
sv