Interaktiv skrivtavla i skolan – en pedagogisk tillgång?
dc.contributor.author | Fabo, Sofie | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:08Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:08Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29912 | |
dc.description.abstract | ___________________________________________________________________________ Syftet med min uppsats är att undersöka vad den interaktiva skrivtavlan har för funktion i skolan och ge en tydligare bild om den används på ett sätt som stödjer läroplanens mål. Studien har genomförts på tre olika skolor i Göteborg med omnejd. På varje skola har pedagogen observerats under ett lektionspass då de på något sätt använder sig av den interaktiva skrivtavlan med elever i åldrarna 6-9 år. För att få ett mer trovärdigt resultat har pedagogerna även intervjuats. Även rektorerna på vardera skola har intervjuats. Därefter är resultatet analyserat utifrån ett sociokulturellt perspektiv då det perspektivet har genomsyrat utbildningen på lärarprogrammet och också är det perspektiv som dagens forskningar bygger på. Efter det kommer de faktorer som intervjuerna visar är viktiga för att den interaktiva skrivtavlan ska få en pedagogisk funktion i skolan lyftas. Studien visar att användandet av den interaktiva skrivtavlan är på väg att få en plats och en pedagogisk funktion i skolan men att det fortfarande finns utrymme att förbättra användandet. Detta genom att dels se på användandet av den interaktiva skrivtavlan ur ett sociokulturellt perspektiv och på det sättet främja lärande och också genom att uppfylla de faktorer som pedagoger och rektorer anser är viktiga för att den interaktiva skrivtavlan ska få en pedagogisk funktion i skolan. Genom att lyfta behovet av rätt anpassad utbildning i hur den interaktiva skrivtavlan kan användas för pedagogerna, öka tillgången på lämpligt material men främst ge pedagogerna tid att utveckla sina egna kunskaper inom användandet av den interaktiva skrivtavlan så tror jag att den interaktiva skrivtavlan har en större chans att få en pedagogisk funktion i skolan. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | interaktiv skrivtavla | sv |
dc.subject | Smartboard | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | sociokultu | sv |
dc.title | Interaktiv skrivtavla i skolan – en pedagogisk tillgång? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |