Show simple item record

dc.contributor.authorLindqvist, Mikaelasv
dc.contributor.authorJonåker, Stinasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29916
dc.description.abstractSammanfattning Vårt syfte med examensarbetet är att utifrån förskollärares uppfattningar beskriva vilken betydelse utomhusmiljön kan ha för barns utveckling och lärande, hur förskollärarna uppfattar att de arbetar med utomhusmiljön samt hur de uppfattar sin roll i utomhusmiljön. Vår tidigare uppfattning var att få förskollärare har en pedagogisk tanke med utevistelserna och att de främst tillbringar tiden ute på förskolgården. Detta trots att läroplanen för förskolan (Skolverket, 010:9) tar upp att verksamheten ska ge möjlighet till växlande aktiviteter såväl inomhus som utomhus samt att utevistelsen bör ge möjlighet till aktiviteter och lek i naturmiljö likväl som i planerad miljö. Vi undrar om våra tidigare uppfattningar stämmer eller har förskollärare en pedagogisk tanke med utomhusmiljön? Vi har genomfört samtalsintervjuer med sex förskollärare från Västra Götalands län. Intervjufrågorna var av öppen karaktär för att ge långa och uttömmande svar. Av intervjuerna framkommer det att samtliga förskollärare är ute tillsammans med barnen minst en gång om dagen, främst på gården. Ibland besöker de närmiljön, då de oftast går ut med barnen i mindre grupper. Det framkommer även att förskollärarna uppfattar att barn i utomhusmiljön kan utveckla sin motorik, fantasi, kreativitet, matematiska förmåga och lära om naturvetenskap. Förskollärarna uppfattade sin roll i utomhusmiljön som medupptäckare, utmanare och som hjälpare. Vårt resultat kopplar vi till Szczepanskis tre tematiserade perspektiv, vilka är platsperspektivet, kroppsperspektivet och miljöperspektivet. Likaså gör vi jämförelser med vissa av Brügge och Szczepanskis ledarskapsmodeller som är förmedlingsrollen, den självstyrande gruppen och patrullsystemet. Förskollärarna anser att en viktig anledning till att gå ut är för att få frisk luft. I vår diskussion kommer vi fram till att det inte får vara enda anledningen till att gå ut, utan att den pedagogiska verksamheten bör fortsätta även i utomhusmiljön. Utomhusmiljön bör därmed ses som ett komplement till inomhusmiljön då det finns mycket att upptäcka och lära ute.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhusmiljösv
dc.subjectförskolläraresv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectutvecklingsv
dc.titlePedagogers uppfattningar kring utomhusmiljön En studie om utomhuspedagogiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record