Show simple item record

dc.contributor.authorGraune, Sandrasv
dc.contributor.authorDos Santos, Isabelsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29919
dc.description.abstractSyfte: Denna studies syfte är att belysa lekens betydelse för lärandet i förskoleklassen, att undersöka hur synen på lek och lärande är bland pedagoger som arbetar i förskoleklass samt hur de integrerar lek och lärande i praktiken. Vi vill även ta reda på om det råder skillnad i hur lek och lärande integreras i en F-1:a jämfört med en renodlad förskoleklass. Frågeställningar: -Hur är synen på förhållandet mellan lek och lärande hos pedagoger i förskoleklass? -Hur integreras lek och lärande i den praktiska verksamheten? -Skiljer sig en renodlad förskoleklass från en integrerad F-1:a när det gäller lek och lärande? Metod: Vi har gjort en studie med en kvalitativ ansats. Som datainsamlingsmetod har vi använt semi-strukturerade intervjuer. Vi har intervjuat två pedagoger i en renodlad förskoleklass och två pedagoger i en integrerad F-1:a. Resultat: Genom denna studie har vi sett att pedagogers förhållningssätt till intergering av lek och lärande har betydelse för hur deras förskoleklassverksamheter ser ut. Att leken är viktig för elevers lärande och utveckling har det inte funnits tvivel om hos de pedagoger vi intervjuat. Dock har vi uppmärksammat olika definitioner av både lek och lärande vilket resulterat i att verksamheterna skiljt sig åt. Vi har dragit slutsatsen att båda verksamheterna skulle gynnas av att pedagogerna tog del av forskning kring lekens betydelse för lärandet. Betydelse för läraryrket: I vår studie anser vi att vi har synliggjort lekens betydelse för lärandet i förskoleklassen och därmed har studien relevans för utbildningsvetenskap. Både lärarstudenter och verksamma pedagoger kan ha nytta av att ta del av vår studie. Det vi anser att en läsare kan tillägna sig av att läsa vår uppsats är dels att få tips om forskning kring ämnet och dels en presentation av ledande lekforskare. Läsaren kan även få perspektiv på hur lek och lärande integreras i praktiken både i renodlad förskoleklass och också F-1:a.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectLärandesv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.titleLekens betydelse för lärandet i olika typer av förskoleklassersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record