dc.contributor.author | Graune, Sandra | sv |
dc.contributor.author | Dos Santos, Isabel | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:08Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:08Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29919 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Denna studies syfte är att belysa lekens betydelse för lärandet i förskoleklassen, att undersöka hur synen på lek
och lärande är bland pedagoger som arbetar i förskoleklass samt hur de integrerar lek och lärande i praktiken. Vi
vill även ta reda på om det råder skillnad i hur lek och lärande integreras i en F-1:a jämfört med en renodlad
förskoleklass.
Frågeställningar:
-Hur är synen på förhållandet mellan lek och lärande hos pedagoger i förskoleklass?
-Hur integreras lek och lärande i den praktiska verksamheten?
-Skiljer sig en renodlad förskoleklass från en integrerad F-1:a när det gäller lek och lärande?
Metod:
Vi har gjort en studie med en kvalitativ ansats. Som datainsamlingsmetod har vi använt semi-strukturerade
intervjuer. Vi har intervjuat två pedagoger i en renodlad förskoleklass och två pedagoger i en integrerad F-1:a.
Resultat:
Genom denna studie har vi sett att pedagogers förhållningssätt till intergering av lek och lärande har betydelse
för hur deras förskoleklassverksamheter ser ut. Att leken är viktig för elevers lärande och utveckling har det inte
funnits tvivel om hos de pedagoger vi intervjuat. Dock har vi uppmärksammat olika definitioner av både lek och
lärande vilket resulterat i att verksamheterna skiljt sig åt. Vi har dragit slutsatsen att båda verksamheterna skulle
gynnas av att pedagogerna tog del av forskning kring lekens betydelse för lärandet.
Betydelse för läraryrket:
I vår studie anser vi att vi har synliggjort lekens betydelse för lärandet i förskoleklassen och därmed har studien
relevans för utbildningsvetenskap. Både lärarstudenter och verksamma pedagoger kan ha nytta av att ta del av
vår studie. Det vi anser att en läsare kan tillägna sig av att läsa vår uppsats är dels att få tips om forskning kring
ämnet och dels en presentation av ledande lekforskare. Läsaren kan även få perspektiv på hur lek och lärande
integreras i praktiken både i renodlad förskoleklass och också F-1:a. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Lek | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | Förskoleklass | sv |
dc.title | Lekens betydelse för lärandet i olika typer av förskoleklasser | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |