Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Louisesv
dc.contributor.authorMossberg, Christiansv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29925
dc.description.abstractSammanfattning: Övergripande syftet med studien är att se hur pedagoger från sex olika förskolor ser på samt planerar den fysiska inomhusmiljön. Detta då det bland författarna till detta arbete fanns en förståelse om att utformningen av förskolors inomhusmiljö tenderar följa ett visst mönster. Detta mynnade ut i följande frågeställningar: 1. Överensstämmer de undersökta förskoleavdelningarnas fysiska inomhusmiljö med varandra? . Hur och på vilket sätt strukturerar, planerar och utformar pedagoger sin fysiska inomhusmiljö på förskolan? 3. Speglar pedagogernas resonemang kring utformningen av deras fysiska inomhusmiljö någon underliggande pedagogisk tanke? Undersökningen har gjorts genom intervjuer samt observationer. Studien utgår från ett allmänteoretiskt perspektiv då författarna och utförarna av denna studien anser att läroplanen speglar fler än en lärandeteori. Tidigare forskning presenteras för att skapa en större förståelse för varför den fysiska miljön ser ut som den gör på förskolan samt hur en god fysisk inomhusmiljö bör se ut. Ur denna forskning analyseras det sammanställda resultatet. Pedagogernas intervjusvar och observationerna presenteras samt analyseras. Resultatet diskuteras utifrån undersökningens frågeställningar samt syfte. De viktigaste slutsatserna av studien är: -förskolornas miljöer har liknade funktion, möbler och material -intervjuer och observationer påvisar att pedagoger och den fysiska inomhusmiljön favoriserar den lugna leken framför den vilda leken -pedagogernas svar tenderar att inte spegla avdelningarnas fysiska utformning -endast ett fåtal pedagoger använder sig utav läroplanen vid planering av den fysiska inomhusmiljön Det författarna och utförarna av denna studie tar med sig från denna undersökning, som blivande lärare är framförallt en bredare medvetenhet när det gäller inomhusmiljöns betydelse, både dess betydelse som ett läranderedskap samt för att fungera effektivt. Dessutom blir inomhusmiljön allt viktigare att använda sig utav när barngrupperna blir större.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectfysisk inomhusmiljösv
dc.subjectstimulerande lärandemiljösv
dc.subjectutsv
dc.titleHar inomhusmiljön inte förändrats på över hundra år? - Sexton pedagogers syn på sina förskolors inomhusmiljö.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record