Show simple item record

dc.contributor.authorVirtanen, Satusv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29926
dc.description.abstractSammanfattning Matematik är ett mångfaseterat ämne som kan användas i de flesta vardagliga sysslor, vi använder matematik för att klara praktiska, sociala och kulturella aspekter av vardagen. Eftersom matematiken tar allt större plats i vardagens liv är det desto viktigare att ge barnen en bra och stabil grund i ämnet. Den grunden ska starta i förskolans livslånga lärande. Syftet med arbetet är därför att undersöka hur barn lär sig matematik i förskolan. Den frågeställning som är i centrum handlar om hur pedagogernas förhållningssätt påverkar barnens intresse för matematik i förskolan. Detta undersöktes genom att observera hur pedagogerna förhåller sig till den vardagliga matematiken och hur de använder den tillsammans med barnen. Studien genomfördes på en avdelning med barn i åldrarna 1-5 år. För att fördjupa observationerna kompletterades dessa med intervjuer. Materialet som kom fram genom observationerna och intervjuerna har sedan bearbetats genom litteratur och övrig forskning inom ämnet. Mestadels har analysen gjorts utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att pedagogerna ändrar sitt förhållningssätt efter situation, innehåll och vilka barn som är inblandade i situationen. De är närvarande i barnens livsvärld och visar stor kunskap om varje enskilt barns intresseområde och hur barnen ska utmanas och stimuleras för att utveckla en bra grund inom matematiken. Betydelsen av min studie för läraryrket skulle kunna vara att man inser betydelsen av varje pedagogs förhållningssätt och hur det påverkar varje barns lärande. Studien visar även på hur viktigt det är att vara närvarande i barnens livsvärld för att främja ett positivt livslångt lärande. Eftersom en del av mitt resultat är presenterat i tabellform kan detta användas för att studera den egna verksamhetens användning av den vardagliga matematiken. iisv
dc.language.isosvsv
dc.subjectförskolemiljösv
dc.subjectvardagsmatematiksv
dc.subjectspråksv
dc.subjectläroplanensv
dc.titleMatematiken i förskolans värld. Betydelsen av pedagogernas förhållningssätt.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record