dc.contributor.author | Virtanen, Satu | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:09Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:09Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29926 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Matematik är ett mångfaseterat ämne som kan användas i de flesta vardagliga sysslor, vi använder matematik för
att klara praktiska, sociala och kulturella aspekter av vardagen. Eftersom matematiken tar allt större plats i
vardagens liv är det desto viktigare att ge barnen en bra och stabil grund i ämnet. Den grunden ska starta i
förskolans livslånga lärande. Syftet med arbetet är därför att undersöka hur barn lär sig matematik i förskolan.
Den frågeställning som är i centrum handlar om hur pedagogernas förhållningssätt påverkar barnens intresse för
matematik i förskolan.
Detta undersöktes genom att observera hur pedagogerna förhåller sig till den vardagliga matematiken och hur de
använder den tillsammans med barnen. Studien genomfördes på en avdelning med barn i åldrarna 1-5 år. För att
fördjupa observationerna kompletterades dessa med intervjuer. Materialet som kom fram genom observationerna
och intervjuerna har sedan bearbetats genom litteratur och övrig forskning inom ämnet. Mestadels har analysen
gjorts utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att pedagogerna ändrar sitt förhållningssätt efter
situation, innehåll och vilka barn som är inblandade i situationen. De är närvarande i barnens livsvärld och visar
stor kunskap om varje enskilt barns intresseområde och hur barnen ska utmanas och stimuleras för att utveckla
en bra grund inom matematiken.
Betydelsen av min studie för läraryrket skulle kunna vara att man inser betydelsen av varje pedagogs
förhållningssätt och hur det påverkar varje barns lärande. Studien visar även på hur viktigt det är att vara
närvarande i barnens livsvärld för att främja ett positivt livslångt lärande. Eftersom en del av mitt resultat är
presenterat i tabellform kan detta användas för att studera den egna verksamhetens användning av den vardagliga
matematiken.
ii | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | förskolemiljö | sv |
dc.subject | vardagsmatematik | sv |
dc.subject | språk | sv |
dc.subject | läroplanen | sv |
dc.title | Matematiken i förskolans värld. Betydelsen av pedagogernas förhållningssätt. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |