dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill
även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken betyder för barns
utveckling och lärande. Min teoretiska anknytning är ett sociokulturellt perspektiv, vilket är en lärandeteori som
har följt och influerat mig under min utbildning. I forskningsbakgrunden ger jag först en kort överblick kring
rytmikämnets historia och uppkomst följt av en presentation av litteratur som ringar in och berör mitt ämne. Som
undersökningsmetod har jag valt intervjuer av respondentkaraktär, vilket är en kvalitativ metod som innebär att
det är svarspersonerna själva och deras egna tankar och uppfattningar som är studieobjekten. Resultaten visar att
intervjupersonerna ser rytmikämnet som viktigt och betydande för barn, deras utveckling och positiva
välbefinnande. De anser att skolan inte i tillräckligt stor utsträckning tillgodoser barnen deras behov av en
allsidig undervisning och deras rörelsebehov. De menar således att rytmiken är ett bra komplement till skolans
övriga relativt stillasittande och teoretiska undervisning. I slutet av uppsatsen förs en diskussion kring rytmikens
betydelse för barn samt rytmikämnets plats och betydelse i skolan. Min förhoppning, i och med denna uppsats, är
att en tanke ska väckas, främst hos dem som är verksamma inom skolan, om hur viktig musiken är för barnen
och att de ska ges möjlighet att med både kropp och själ upptäcka och utveckla den. | sv |