Konst, klotter eller bara ett tidsfördriv
Abstract
________________________________________________________________________________
Sammanfattning
Syfte
Syftet med uppsatsen är att lyfta fram den skapande verksamhetens betydelse för barnens lärande och utveckling. Syftet
är även att lyfta fram hur man som pedagog kan skapa en miljö som stimulerar barns skapande, samt vilken betydelse
pedagogens roll har.
Huvudfrågor
• Vad har skapande verksamhet och sinnliga upplevelser för betydelse för barns utveckling och lärande?
• Vad har pedagogen för roll i barnets skapande?
• Hur skapar man en miljö som stimulerar barns bildskapande
Metod och material
Studien utgår från kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger, samt från direktobservationer av barn, miljö och
pedagoger i två förskolor med Reggio Emilia-inspiration. Studien har också en grund i relevant litteratur, forskning
samt i läroplanen för förskolan.
Resultat
Vi har sett att skapande genom bild och form är en viktigt del i barnens utveckling. Det ger dem möjlighet att uttrycka
känslor, bearbeta upplevser, kommunicera, samt att öva den motoriska och sociala utveckling. Genom skapande
verksamhet kan det ske ett lustfyllt lärande. Pedagogen kan ses som en handledare vars uppgift är att stötta barnen på
olika sätt. De har även en viktigt roll då det gäller att skapa en inspirerande miljö där barnen kan utvecklas. Miljön är
både till för att inspirera och utmana barnen.
Betydelse för läraryrket
Den här studien visar hur viktigt det är att kämpa för de skapande aktiviteterna, framför allt i förskolan. Den visar hur
mycket pedagogens roll och inställning till ämnet påverkar dess status och hur det kan smitta av sig på barngruppen.
Pedagoger kan få tips och inspiration på hur de kan bygga upp miljön på förskolan, vilket material de kan använda och
kanske ger ett annat sätt att se på skapande verksamhet. Genom att det lyfts fram vilken påverkan det har på barnets
lärande och utveckling hoppas vi att den kan ge pedagoger motivation till att skapa med barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Jortby, Annie
Keywords
Bild
skapande verksamhet
sinnen
utveckling
lär
Language
sv