Maria Montessori och Rudolf Steiners pedagogiska visioner
Abstract
Uppsatsen är en litteraturstudie där jag har analyserat och jämfört de pedagogiska filosoferna Maria
Montessori och Rudolf Steiner. Syftet med uppsatsen är att genom en litteraturstudie och textanalys
fördjupa kunskaper om grundläggande synsätt inom människosyn, kunskapssyn, utveckling och
uppfostran, lärarens roll och samhällssyn hos de båda författarna. Genom att belysa synsätt som
ligger utanför gängse pedagogik så har jag velat fördjupa min förståelse för dessa kunskapsområden
samt göra en jämförelse för att finna likheter och skillnader i deras olika synsätt.
Jag har valt att göra litteraturstudien mot bakgrund av att vi i det postmoderna samhället har förlorat
och relativiserat vissa begrepp och att detta har lett till ett visst tomrum i frågor som är av mer
ideologisk och filosofisk karaktär. Disskusionen om lärandet och människan har blivit tämligen
paradigmatiskt rotad vilket har gjort att olika synsätt sällan har lyfts fram. Min förhoppning med
denna uppsats är att lyfta fram möjligheten till en mer öppen diskussion om människan och
pedagogiken.
Resultatet pekar särskilt på tydliga skillnader i människosyn. Båda författarna är färgade av sin kristna
tro men har trots detta olika syn på människans beskaffning. Lärarens roll i Montessoripedagogiken
är en mer tillbakadragen roll. Rudolf Steiner anser istället att läraren skall stå i centrum. Författarna
har också olika syn på lärande och utveckling. Maria Montessori är fokuserar på sinnesträning och att
individen skall ledas genom världen och göra upptäckter av mer vetenskaplig natur. Rudolf Steiner
pekar på att människan särskilt måste utveckla sitt känsloliv och viljeliv så att tankens människa
genom detta arbete kan väckas, och fokuserar mer på det konstnärliga. Lärandet är i Maria
Montessoris pedagogik mer av individuell natur. Rudolf Steiner fokuserar mer på att lärandet skall
ske i grupper.
I den slutliga disskusionen lyfts det fram att båda dessa författare har lämnat sitt alldeles egna bidrag
till det pedagogiska fältet. Att läsa dem kan bidra till en fördjupad och mer nyanserad förståelse av
människan och lärandet.
Degree
Student essay