• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att motivera mera

Abstract
Sammanfattning  Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som motiverar elever till att delta på idrottslektionerna. Studien har sin grund i den så kallade Self – determination theory (SDT) som hävdar betydelsen av att de tre grundläggande psykologiska behoven; kompetens, autonomi och tillhörighet uppfylls för att människor ska uppnå en inre motivation. Den inre motivationen innebär att man gör något för sin egen skull snarare än på grund av yttre påtryckningar. Därför var huvudsyftet med studien att se hur just behoven hänger ihop med vilken motivationstyp eleverna besatt och sedan se om det fanns några könsskillnader som påverkade motivationen. I studien diskuteras även hur man som lärare bör arbeta för att underlätta för eleverna att uppnå den inre motivationen. För att få fram ett resultat har enkäter använts. Dessa enkäter är framtagna av tidigare forskare och anpassade för att mäta de faktorer som ligger till grund för SDT. 5 klasser i årskurs nio och årskurs ett på gymnasiet har undersökts, totalt 107 elever. Resultatet visade att det finns en viss koppling mellan behovstillfredsställelsen och var på motivationskontinuumet eleverna befinner sig, men att den inte var lika stark som tidigare studier visat. Vissa könsskillnader hittades också i undersökningen. Den didaktiska konsekvensen som går att ta med sig från denna studie är att skolan i allmänhet bör arbeta med att stärka den inre motivationen hos eleverna och därmed ställa om från det belöningssystem som nu existerar i form av betyg. Forskare hävdar att elever som drivs av en inre motivation har större möjlighet att bygga kunskap som går på djupet. För att främja den inre motivationen måste man även arbeta med främjandet av de tre ovan nämnda psykologiska behoven.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29939
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29939_1.pdf (255.8Kb)
Date
2012
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV