dc.description.abstract | Sammanfattning
Under utbildningen till slöjdlärare har vi under våra VFU-perioder upplevt att det vanligast förekommande
arbetssättet i slöjdundervisningen är vad vi kallar ett traditionellt arbetssätt. Detta menar vi innebär att eleverna i
första hand arbetar individuellt med ett eget slöjdföremål. Dessa observationer har väckt frågor rörande
elevsamarbete i slöjdämnet. Förekommer det? Hur fungerar det? Tror lärare att det främjar elevernas lärande?
Syftet med undersökningen är således att se hur ett antal slöjdlärare resonerar kring elevsamarbete i sin
undervisning. Med hjälp av följande frågor vill vi få en tydligare bild av lärares tankar kring sitt arbete; hur
arbetar lärare med elevsamarbete i slöjden, hur upplever lärare att elevers lärande påverkas av elevsamarbete,
samt hur skapar man ett fungerande elevsamarbete i slöjdämnet? Vi baserade vår på undersökning på kvalitativa
intervjuer med nio slöjdlärare som alla hade mer än fem års arbetslivserfarenhet. I vår intervjuanalys använde vi
oss av en fenomenografisk ansats som syftar till att belysa informanternas tankar och upplevelser, samt
synliggöra variation i de intervjuade lärarnas svar. Resultatet visar att flera av lärarna säger sig vara medvetna
om att elevsamarbete på olika sätt kan främja lärande, men endast två av informanterna arbetar kontinuerligt med
samarbete i sin undervisning. Övriga lärare uppger elevernas starka önskan om att ta hem ett egenhändigt
tillverkat slöjdföremål, oviljan att hjälpa varandra samt tidsaspekten som några av anledningarna till att inte
bedriva instruerat elevsamarbete i slöjden. Vad alla däremot kunde se var att det förekommer spontant samarbete
under slöjdlektionerna där eleverna diskuterar sitt arbete och hjälper varandra genom arbetsprocessen på olika
sätt. Vi vill mena att vår undersökning är relevant för både verksamma lärare och slöjdlärarstudenter då den kan
komma att bidra till ett vidgat synsätt och ett ökat intresse för olika arbetssätt i slöjdämnet. | sv |