Show simple item record

dc.contributor.authorNordin, Susannesv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29948
dc.description.abstract-Hur analyserar, värderar och redovisar eleven sina slöjdarbeten? -På vilket sätt kan elevens dokumentation/redovisning av arbetet synliggöra det de lär sig genom att slöjda? Uppsatsens litteraturavsnitt behandlar lärandet generellt, slöjd och dokumentation. Undersökningen är kvalitativ i form av samtalsintervjuer med elever på två olika skolor. Jag observerade även samma elever vid några tillfällen samt tog del av deras dokumentationsböcker som de skriver i slöjden. Resultatet av undersökningen visade att eleverna har svårt att se vad de lär sig i slöjden och kunskaper i slöjd är svåra att sätta ord på. Vidare framkom det ett motstånd mot att dokumentera eftersom eleverna inte vill ta tid från slöjdandet för att skriva. Läraren ställs här inför ett dilemma. Kursplanens krav på att eleverna ska ha en dokumentation i ord och bild satt i relation till elevernas motstånd och att de upplever det som svårt att sätta ord på kunskaperna i slöjd gör det lite problematiskt. Datorn som redskap vid dokumentationen visade sig göra dokumentationen både lättare och roligare, men här hade eleverna olika förutsättningar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectStyrdokument i slöjdsv
dc.subjectpraktisk/teoretisk kunskapsv
dc.titleSlöjd och dokumentation – en möjlighet att synliggöra lärandet i görandetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record