dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29951 | |
dc.description.abstract | Mitt syfte har varit att ta reda på vad elever använder internet och sociala medier till och vad de
tänker om sitt lärande sig via internet/ sociala medier samt om det skiljer sig från olika skolor. Denna
undersökning har genomförts genom att intervjua elever från tre olika skolor med utgångspunkt i
det socialkulturella perspektivet på lärande. Det jag har kommit fram till i undersökningen är att
elever använder internet sociala medier i stor utsträckning i hemmet. Hur mycket det används i
skolan är beroende hur skolan använder sig av datorer. Elevernas syn på deras lärande skiljer sig
inte åt på de olika skolorna, de har alla en inställning till att man kan lära sig en mängd olika saker
via internet och sociala medier även om del är oreflekterat eftersom ingen verkar har ställt dem
frågan vad de lär sig innan. De referenser eleverna har till lärande hänger ofta ihop med vad de gjort
i skolan. Lärare måste nu ändra sitt sätt att undervisa. Framför allt måste de mer aktivt lära
eleverna källkritik, analys och reflektion av det som eleverna inhämtar och lär sig på internet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | Grundskolan | sv |
dc.subject | Sociala Medier | sv |
dc.subject | Elever | sv |
dc.title | Elevers syn på lärande via internet och sociala medier | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |