Show simple item record

dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29951
dc.description.abstractMitt syfte har varit att ta reda på vad elever använder internet och sociala medier till och vad de tänker om sitt lärande sig via internet/ sociala medier samt om det skiljer sig från olika skolor. Denna undersökning har genomförts genom att intervjua elever från tre olika skolor med utgångspunkt i det socialkulturella perspektivet på lärande. Det jag har kommit fram till i undersökningen är att elever använder internet sociala medier i stor utsträckning i hemmet. Hur mycket det används i skolan är beroende hur skolan använder sig av datorer. Elevernas syn på deras lärande skiljer sig inte åt på de olika skolorna, de har alla en inställning till att man kan lära sig en mängd olika saker via internet och sociala medier även om del är oreflekterat eftersom ingen verkar har ställt dem frågan vad de lär sig innan. De referenser eleverna har till lärande hänger ofta ihop med vad de gjort i skolan. Lärare måste nu ändra sitt sätt att undervisa. Framför allt måste de mer aktivt lära eleverna källkritik, analys och reflektion av det som eleverna inhämtar och lär sig på internet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectLärandesv
dc.subjectGrundskolansv
dc.subjectSociala Mediersv
dc.subjectEleversv
dc.titleElevers syn på lärande via internet och sociala mediersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record