• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inifrån och Ut - om vikten av att förankra kunskapen personligt och förhindra att den blir ett utanpåverk

Abstract
Sammanfattning: Syfte: Syftet med mitt examensarbete har varit att belysa glappet mellan teorin och verklighetens skola och vidare hitta lösningar för ett meningsfullt lärande med utgångspunkt i verkligheten. Huvudfråga: - Vilka möjligheter finns att förbättra överrensstämmelsen med styrdokumenten och verkligheten? -Hur ska jag förhålla mig om skolan brister i att realisera sina teorier - i relation till min syn på lärarens uppgift, som en positiv inspirationsskraft som har syfte att se, locka fram och berika de unika kapaciteter som finns hos alla elever? Metod & beskrivande tillvägagångssätt: Utgångspunkten ligger i min självupplevda skolerfarenhet. Vidare har studien stöd i undersökande litteratur- och massmedialastudier, ett avgörande samtal med elev, ett lektionsunderlag jag skapade och i mitt gestaltningsarbete. Resultat: Att synliggöra ett glapp mellan styrdokumentens individfokuserade kunskapsförmedling och verklighetens ouppnådda mål. Vidare är att hitta förhållningssätt och metoder för att möjliggöra en bättre överrensstämmelse däremellan. För att sedan anpassa undervisningen därefter och arbeta för ett pedagogiskt paradigmskifte där elevens personliga kärna fokuseras och utvecklas, istället för att eleverna modelleras efter samhällsapparatens ekonomiska styrdokument. Betydelse för läraryrket: Jag hoppas att min studie öppnar upp för en mer givande, levande och berikande lärarmiljö och arbetsplats. Där de olika individerna i en klass får verktyg och frihet att utvecklas till just individer med egna åsikter och uttryckssätt. Vidare önskar jag att studien inspirerar lärare att ta sitt ansvar att fortsätta utvecklas och vara modiga nog att även ta sin frihet att tolka och uppfinna på allvar och utifrån de behov de har framför sig och utifrån den verklighet de befinner sig i - hitta meningsfulla pedagogiska lösningar!
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29956
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29956_1.pdf (262.0Kb)
Date
2012
Author
Siversen, Sanna
Keywords
divergent tänkande
pedagogiskt paradigmskifte
bl
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV