dc.description.abstract | I denna studie har jag velat diskutera hur ungdomar rör sig i det offentliga rummet då
fritidsgården som rum inte finns tillgängligt, samt att belysa vilka konsekvenser
frånvaron av en fritidsgård kan få för ungdomarnas skolgång. Utifrån detta har följande
huvudfrågor belysts: hur ungdomar rör sig i det offentliga rummet när rum som
fritidsgårdarna inte finns tillgängliga samt vilka konsekvenser frånvaron av en
fritidsgård har för ungdomarnas skolgång. För att få svar på mina frågor har jag
genomfört observationer, där den största delen av materialet består av
videoinspelningar.
Resultatet av studien visade att ungdomarna uppehöll sig i trappuppgångarna till
höghusen i bostadsområdet, i entrén till matvarubutiken men främst på torget.
Ungdomarna uppvisade ett slags revirskapande kring platsen som de uppehöll sig mest
vid, torget. Denna plats kom att framstå som deras fritidsgård. Det blev också tydligt att
ungdomarna upplevde ett utanförskap, där de såg avsaknaden av en fritidsgård som att
politikerna inte satsade på dem och deras stadsdel. Tänkbara konsekvenser för
ungdomarnas skolgång då de inte har en fritidsgård att gå till kan vara sämre
skolresultat samt en ökad risk för att hamna i kriminalitet. Studiens resultat diskuteras i
anknytning till aktuell forskning som belyser vikten av att ha ett bra samspel mellan
skola, hem och fritid för att nå goda studieresultat. Studien är av betydelse för
pedagoger då den ger insikt i problematiken som uppdagas då fritidsgården som rum
inte finns tillgänglig för ungdomar. | sv |