Show simple item record

dc.contributor.authorGerinder, Lisasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29960
dc.description.abstractSammanfattning: Min avsikt är att problematisera en konstnärlig process där du inte har tillgång till dina händer, jag visar detta med hjälp av otympliga trähänder i arbete. Jag använde mig av leken som metod och gestaltade med en film. Filmen avser att synliggöra den tysta kunskapen som kan sitta i händerna och den många gånger långa process som föregår ett konstnärligt skapande. Kanske är mitt val av gestaltning med en film något motsägelsefullt, när jag vill betona handens arbete, då filmarbete består av mycket efterarbete vid datorn. Detta är också en av frågeställningarna jag vill belysa: - Kan praktik och teori i skolan berika varandra utan att det sker på bekostnad av någondera? - Är teknikbaserade utbildningsmaterial och mallar något som utarmar det individuella uttrycket eller kan det tvärtom befrukta det? Film är ett medium som når ut till många och ligger i tiden med den nya läroplanens fokus på visuell kultur. Dessutom var det en utmaning för mig personligen. Jag vill hävda att min film har stor betydelse för bildläraryrket, särskilt under rådande skolpolitik, där den nya läroplanen tar bort bild som obligatoriskt ämne på gymnasiet. Med filmen vill jag visa elever på glädjen och tillfredsställelsen av att skapa med händerna.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjecthandens arbetesv
dc.subjecttyst kunskapsv
dc.subjectmultimodalitetsv
dc.subjectleksv
dc.titleDet nödvändiga HANDarbetetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record