dc.contributor.author | Berggren, Linda | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:11Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:11Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29961 | |
dc.description.abstract | Stora ansträngningar har på senare år gjorts för att bredda rekryteringen till högre studier. Högskolan har idag en
allt mer heterogen studentgrupp, där fler saknar studievana och akademiska förebilder. Min utgångspunkt har
varit huruvida universiteten också anpassat undervisningen till denna nya studentgrupp. Studier har visat att
kvinnor är mer benägna att hoppa av studierna på grund av personliga skäl än män. Vi vet dock alltför lite om
orsakerna bakom och vilken roll familjesituationen spelar.
Syftet har varit att utforska hur kvinnliga studenter, från hem utan akademiska traditioner med barn, upplever sin
studiesituation. Känner de att den högre utbildningen beaktar deras erfarenheter och skilda förutsättningar i
utbildningen. Som en följd av detta ville jag också undersöka om högskolan kan bli bättre på att ta tillvara dessa
studenters erfarenheter och i så fall hur. Jag har också velat utforska gestaltningsmetoden i sig för att se om jag
kan använda dessa erfarenheter i min egen framtida undervisning.
Min metod har bestått av en gestaltning i ett öppet processinriktat flöde där jag skapat en artefakt i form av ett
plagg. Jag har sedan använt detta i relation till den egna kroppen som redskap för att undersöka mitt ämne.
Härmed har begreppet kunskap-i-handling varit viktigt då det utgår från den levande kroppens kunskap. Då jag
velat få fördjupad kunskap om en specifik grupp studenter, har jag antagit ett livsvärldsfenomenologiskt
perspektiv. Utgångspunkten har varit Merleau-Pontys tankar om att vi existerar som en helhet där kropp och själ
är ett med varandra.
Den viktigaste slutsatsen jag kom fram till genom mitt utforskande var att erfarenheten är en viktig beståndsdel i
allt lärande. Både den erfarenhet man gör i lärandet och den man bär med sig in i lärandesituationen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Breddad rekrytering | sv |
dc.subject | kvinnoperspektiv | sv |
dc.subject | studiesitua | sv |
dc.title | Mamma måste läsa i kväll... En gestaltning av studiesituationen för kvinnliga högskolestudenter utan akademisk bakgrund med barn. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |