Show simple item record

dc.contributor.authorBerggren, Lindasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29961
dc.description.abstractStora ansträngningar har på senare år gjorts för att bredda rekryteringen till högre studier. Högskolan har idag en allt mer heterogen studentgrupp, där fler saknar studievana och akademiska förebilder. Min utgångspunkt har varit huruvida universiteten också anpassat undervisningen till denna nya studentgrupp. Studier har visat att kvinnor är mer benägna att hoppa av studierna på grund av personliga skäl än män. Vi vet dock alltför lite om orsakerna bakom och vilken roll familjesituationen spelar. Syftet har varit att utforska hur kvinnliga studenter, från hem utan akademiska traditioner med barn, upplever sin studiesituation. Känner de att den högre utbildningen beaktar deras erfarenheter och skilda förutsättningar i utbildningen. Som en följd av detta ville jag också undersöka om högskolan kan bli bättre på att ta tillvara dessa studenters erfarenheter och i så fall hur. Jag har också velat utforska gestaltningsmetoden i sig för att se om jag kan använda dessa erfarenheter i min egen framtida undervisning. Min metod har bestått av en gestaltning i ett öppet processinriktat flöde där jag skapat en artefakt i form av ett plagg. Jag har sedan använt detta i relation till den egna kroppen som redskap för att undersöka mitt ämne. Härmed har begreppet kunskap-i-handling varit viktigt då det utgår från den levande kroppens kunskap. Då jag velat få fördjupad kunskap om en specifik grupp studenter, har jag antagit ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. Utgångspunkten har varit Merleau-Pontys tankar om att vi existerar som en helhet där kropp och själ är ett med varandra. Den viktigaste slutsatsen jag kom fram till genom mitt utforskande var att erfarenheten är en viktig beståndsdel i allt lärande. Både den erfarenhet man gör i lärandet och den man bär med sig in i lärandesituationen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBreddad rekryteringsv
dc.subjectkvinnoperspektivsv
dc.subjectstudiesituasv
dc.titleMamma måste läsa i kväll... En gestaltning av studiesituationen för kvinnliga högskolestudenter utan akademisk bakgrund med barn.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record