Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Anettesv
dc.contributor.authorBild och form, Engelskasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29962
dc.description.abstractVarför ska man ha datorer i skolan? Är det verkligen nödvändigt? Varför då? Samhället har genomgått en oerhört stor förvandling på bara några få årtionden och skolan har inte riktigt hängt med i svängarna. Skolan har fått i uppgift av staten att implementera den digitala tekniken i skolan, men av olika anledningar går förvandlingen inte riktigt hand i hand med det övriga samhället. Nästan alla arbetsplatser och hem har datorer, men skolan halkar efter. För att kunna möta de krav som samhället ställer är det viktigt att eleverna får med sig digital kompetens ut i arbetslivet, men idag riskerar många ungdomar som går på högstadiet att bli utan viktig kunskap eftersom kommunerna i landet gör olika satsningar. I den kommun som jag beskriver får högstadieeleverna datorer sist. Jag talar då om satsningen som många kommuner gör - att alla elever och lärare ska få var sin dator. Det kan vara olika hur man satsar på skolor inom en och samma kommun och skillnader mellan kommunala grundskolor och friskolor, där friskolorna ståtar med den största datortätheten. Jag resonerar i min uppsats över faktorer som kan ligga till grund för det jag nämnt ovan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectdatortäthetsv
dc.subjectdigitala verktygsv
dc.subjectITsv
dc.subjectkommunikativitesv
dc.titleVarför skall man ha datorer i skolan?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record