dc.description.abstract | Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka vad lektionsinnehållet i pianolektionerna på
kulturskolan kan bestå av, vad som föranlett utformningen av detta samt att analysera det
utifrån teorier kring lärande och pianospel.
Huvudfråga: Vad kan lektionsinnehållet i pianolektionerna på kulturskolan bestå av?
Sammanfattning: En kvalitativ intervjustudie i närliggande strukturerad form har använts för
att samla in resultat från fyra respondenter. Det empiriska resultatet har givit ett antal olika
synvinklar och prioriteringar som kan förekomma inom pianoundervisning, och dessa har
analyserats utifrån applicerbara teorier från litteraturen. Ett antal olika val pianopedagoger
kan tvingas göra har belysts och problematiserats, ibland med förslag på valalternativ
beroende på prioritering. De prioriteringar som görs sätts i perspektiv till lärarens mål med sin
undervisning, och också elevens egna potentiella mål, vilket ytterligare kan hjälpa pedagoger
att göra mer välinformerade och överlagda val angående sitt lektionsupplägg. En ständig brist
på lektionstid för varje elev påvisas tydligt. | sv |