• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man behöver ju inte spela fantastiskt men – kunna kompa” - Pianot som medierande redskap i sångundervisningen ur ett elevperspektiv.

Abstract
Sammanfattning Syftet med min undersökning är att synliggöra och problematisera hur eleven upplever pianot som medierande redskap i sångundervisningen. Detta har gjorts genom en huvudfråga: Hur upplever eleven pianot som medierande redskap i sångundervisningen? Min teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet och de centrala begreppen; Medierande redskap och (Musikalisk) Kommunikation. Undersökningen har genomförts på en gymnasieskola, estetiska programmet, genom kvalitativa intervjuer av sex elever i årskurs 3, slumpmässigt valda från tre sångpedagoger. Två elever från varje pedagog, med olika pianokompetens, intervjuades i syfte att se eventuella skillnader i respondenternas svar. Det utkristalliserades ett antal teman i resultatdelen som sedan diskuterats i relation till teorin. Resultatet visar att pedagogens pianokompetens spelar en stor roll i huruvida pianot som medierande redskap främjar elevens sångliga lärande i sångundervisningen. Pianot som fysiskt redskap verkar vara fullt tillräckligt i sig självt i en praktisk funktion där pianot är ett stöd för elevens lärande vid uppvärmningar, skalövningar och instudering av nya sånger. Pedagogens intellektuella redskap är avgörande för vad eleverna lär sig och vilket fokus eleven får i sitt sångtekniska och uttrycksmässiga lärande av pedagogen. Kommunikationen och samspelet knyter samman de fysiska och intellektuella redskapen och verkar också vara nyckeln till lärandet i det musikaliska uttrycket. Sett ur ett sociokulturellt perspektiv sker lärande konstant genom användningen av och med olika fysiska och intellektuella redskap i kommunikation och interaktion mellan olika människor. Eftersom pianot är ett av sångundervisningens medierande redskap och min undersökning indikerar att pedagogens pianokompetens påverkar elevens lärande i sång, är denna undersökning högst relevant för blivande och verksamma sångpedagoger.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29967
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29967_1.pdf (1.361Mb)
Date
2012
Author
Lidén, Josefin
Keywords
Pianot som medierande redskap
sångundervisning
m
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV