Musiklära, en tystad kunskap?
Abstract
Sammanfattning
Rapportens syfte är att synliggöra ett problem som rör gymnasieelevers förståelse av ämnet musiklära.
Är det så att musiklärare lärt sig notkunskap och musiklära i så unga år att de har svårt att lära ut detta till
gymnasieelever? Min tanke är att förståelsen av det språk musikläran utgör kräver en större omställning än vad vi som
så att säga ”alltid” kunnat det kan förstå.
Jag har för detta arbete valt en kvalitativ undersökningsmetod; jag har intervjuat två lärare på estetprogrammets
musikaliska inriktning samt en elevgrupp i årskurs ett, bestående av sex elever. Jag har dessutom gjort en
läromedelsinventering där jag undersökt i vad mån författarna tar sådan kunskap som tonhöjd och rytm för självklar hos
eleven.
Mitt undersökningsmaterial består av fyra intervjuinspelningar och tjugo läroböcker i musiklära.
Mina resultat tyder på att lärare har svårt att sätta sig in i den värld eleven som ännu inte lärt sig noter befinner sig i.
Eleverna menar i intervjuerna att de först lär sig detaljer och sedan så småningom förstår helheten.
Jag menar att det skulle ha stor betydelse för både elever och lärare i musik om det funnes en pedagogik som hjälpte
elever, som ännu inte förstått hur notsystemet är uppbyggt, att knäcka denna kod. Eleven skulle få en djupare kunskap i
ämnet om hon fick en helhetsbild snarare än ett antal detaljer att själv foga samman.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Skog, Kia
Keywords
Musiklära
notskrift
tyst kunskap
tystad kunskap
Language
sv