”Hejesane hoppesane, fallerallera” – En studie om barns sång i förskolan
Abstract
Sammanfattning
Syftet med studien var att öka förståelsen kring barns sjungande genom att undersöka förskolebarns sång på två
förskolor varav den ena med speciell inriktning på musik. För att göra detta ställde jag två huvudfrågor: Vad
kännetecknar barns sång när de sjunger själva? Och: vad utmärker barns sång tillsammans med pedagoger?
För att få svar på mina frågor observerade jag och spelade in barn under sammanlagt fyra heldagar på två förskolor, där
den ena förskolan hade uttalad musikprofil. Jag ville se om detta gjorde någon skillnad för barnens sjungande. Under
observationerna spelade jag in och noterade allt som skulle kunna räknas som sång och bearbetade sedan materialet
genom att notera tonarter och dynamik i barnens sång.
Jag kom fram till att skillnaderna mellan barnens sång på de två förskolorna i stort sett var liten och att sångens funktion
var mestadels densamma. I barnens egna sång var den både introvert och ett medel för att kommunicera och skapa och
stärka gemenskapen mellan barnen. I sången tillsammans med de vuxna framkom på båda förskolorna hur barnen och
de vuxna sjöng i olika tonarter, vilket verkade få till följd att melodin i barngruppen blev otydlig. Detta verkade bero på
att pedagogerna tog upp sångerna i ett läge som ofta var för lågt för barnen. De gånger då ackompanjemang användes
på den ena förskolan uppstod inte detta problem.
Barn verkar sjunga hela tiden och efter studien framstår det för mig som att utmaningen är att integrera den
meningsfullhet som jag tyckte mig se i barnens egen sång i de sångliga aktiviteterna tillsammans med pedagoger. På det
sättet tror jag barnen skulle ges möjlighet att utveckla sin egen sångförmåga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lundström, Karin
Keywords
Förskola
Sång
Röstläge
Language
sv