• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SÖKANDET EFTER ÄKTHET – en undersökning om hur musikpedagoger tänker och arbetar med personligt uttryck

Abstract
Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att problematisera och belysa begreppet personligt uttryck i musicerande utifrån musikpedagogers perspektiv inom sång. De huvudfrågeställningar vi har är: •Hur beskriver pedagoger ’personligt uttryck’? •Hur kan man som pedagog arbeta med att stimulera/gynna elevers förmåga till personligt uttryck? •Vad finns det för hinder/faktorer som kan missgynna ett personligt uttryck och hur kan man som pedagog jobba för att undanröja dem? I sökandet på svar intervjuade vi fyra pedagoger som alla har koppling till musikaliskt uttryck och sång. Vi använde oss av frågor som innefattade respondenternas personliga upplevelse kring musikalisk kommunikation och sitt personliga uttryck samt hur de förhåller sig till begreppet i sitt arbete som pedagoger. Undersökningen visar att begreppet personligt uttryck verkar vara ett svårdefinierat begrepp då det rymmer en subjektivitet där endast utövaren har det sanna svaret. Som pedagog kan man endast uppfatta, inte fastställa, ett personligt uttryck och det är utifrån dessa premisser man arbetar med eleven. Målet är att eleven ska få tillgång till sina personliga förmågor både fysiskt, psykiskt och emotionellt. Respondenterna verkar eniga om att det är egna erfarenheter och en persons unika fysiska förutsättningar som tillsammans bildar det personliga. För att gynna det personliga uttrycket måste man som pedagog möta eleven utifrån dennes unika sätt att vara och många gånger arbeta med eventuella hinder så som nervositet, negativa tankar och bristande teknik. Vi hoppas att detta arbete ska ge ytterligare klarhet kring begreppet personligt uttryck inom sång så att andra kan inspireras och dra lärdom av vår studie. Då begreppet även ligger till grund för betygsbedömning på gymnasial nivå anser vi det viktigt att kunna förhålla sig till det på ett så adekvat vis som möjligt. Detta anser vi är möjligt genom att ha ett brett perspektiv på innebörden av begreppet personligt uttryck. Vi anser att begreppet rymmer många infallsvinklar som skulle kunna ligga till grund för vidare forskning kring ämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29971
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29971_1.pdf (430.9Kb)
Date
2012
Author
Riise, Carolina
Solymar, Sara
Keywords
personligt uttryck
sång
pedagog
autenticitet
h
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV