Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsson, Karolinasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29972
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna studie är att identifiera och belysa problematik kring betygssättning och bedömning gällande ämnet Sång i gymnasieskolan. I fokus ligger lärprocessen och relationen till det egna lärandet. Mina frågeställningar är: - Hur tänker pedagoger kring begrepp i styrdokument som rör analys och reflektion? - Hur tänker pedagoger kring möjligheten att betygssätta och bedöma kunskaper och förmågor som rör analys och reflektion? - Hur arbetar pedagoger med att hjälpa elever att utveckla sina analytiska och reflektiva förmågor? Jag har gjort djupintervjuer med tre sångpedagoger som har varierande antal år i yrket och anställning på olika typer av gymnasieskolor. Jag har valt att arbeta med djupintervju då jag vill fokusera på att beskriva och förstå vad enskilda personer upplever. Intervjuerna har genomförts med hjälp av en intervjumanual och har analyserats enligt kvalitativa metoder. Frågorna har jag utformat med hjälp av uppsatsens syfte och frågeställningar samt med hjälp av rådande styrdokument. De tre frågeställningarna är uppdelade i teman skapade utifrån informanternas tankar. Resultaten av undersökningen visar informanternas syn på hur bedömning och betygssättning är en utmaning i läraryrket. Exempel på detta är att analys och reflektion är viktigt att behärska för att förstå och ta ansvar för sin egen lärprocess och för att kunna musicera med ett eget uttryck. Resultaten visar också att bedömning och betygssättning till stor del handlar om att bedöma elevers mognad och ambition. Vidare visar resultaten på risken för subjektiv bedömning och om det finns en egentlig nytta med betyg i ämnet Sång. Resultaten ger även exempel på hur man kan öva analys och reflektion och att detta ger positiva effekter på lärandet, med ett vidgat uttryck som ett mål. I och med det målstyrda skolsystem vi har i Sverige är det av vikt att samtalen angående bedömning och betygssättning hålls levande då varje pedagog måste relatera betygskriterierna utifrån varje enskild elev. Att eleverna ska analysera och reflektera kring sin lärprocess genomsyrar styrdokumenten på alla nivåer och i alla ämnen i gymnasieskolan. Med kontinuerliga samtal kring begreppen analys och reflektion torde pedagoger kunna hjälpa varandra och sina elever till ett vidgat kunskapsbegrepp och en medvetenhet kring den egna lärprocessen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectanalyssv
dc.subjectreflektionsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectbetygssättningsv
dc.subjectsånsv
dc.titleAnalys och reflektion - verktyg i sångpedagogyrketsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record