Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Marinasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29974
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats har varit att undersöka hur piano- och sångpedagoger förstår begreppet interpretation, samt hur de talar om interpretation i relation till elevers lärande. Detta har vi undersökt utifrån tre huvudfrågor: Hur talar piano- och sångpedagoger kring begreppet interpretation i relation till sin instrumentalundervisning? Hur ser piano- och sångpedagogers arbete med interpretation ut? Hur ser piano- och sångpedagogerna på interpretationens betydelse för elevers lärande? Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med tre piano- och tre sångpedagoger som alla jobbar vid gymnasiets estetiska program. Den teoretiska ansatsen för uppsatsen är det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att interpretation ses utifrån två olika perspektiv; det reproduktiva och det explorativa. Det finns en skillnad i sättet att undervisa i interpretation mellan de olika instrumentgrupperna. När det kommer till sång finns en given text att jobba med, vilket underlättar interpretationsarbetet. Samma förutsättningar finns inte i piano, utan där krävs en större erfarenhet av musiken om man ska kunna se notbild eller ackord som en motsvarighet till sångarens text. Det framkommer att interpretation används för att underlätta andra moment så som exempelvis teknik. Resultatet visar också att interpretation har en betydande roll för elevers utveckling, både personlig och musikalisk. I och med denna undersökning har vi blivit medvetna om de positiva effekter och även de svårigheter som kan finnas kring interpretationens roll i piano- och sångundervisningen. Vi har också fått större insikt i varandras ämnesinriktningar vilket berikat oss som pedagoger.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInterpretationsv
dc.subjectsångsv
dc.subjectpianosv
dc.subjectsociokulturell ansatssv
dc.titleDet uttryck som man vill förmedla- En kvalitativ undersökning kring musikalisk interpretationsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record