Show simple item record

dc.contributor.authorDickson, Jamessv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29977
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna studie var att få en inblick i hur man kan använda en interaktiv skrivtavla (ofta förkortad IWB) av märket SMARTboard i förskolan och även se om användningen kan kopplas till den sociokulturella lärandeteorin som rör samspel, interaktion och kommunikation mellan människor men även mellan människor och andra objekt, såkallade medierande redskap eller artefakter. Syftet preciseras i följande frågeställningar: - Hur tänker sig pedagogerna att IWB kan användas? - Hur använder man den på ett planerat sätt? - Hur använder man den på ett oplanerat sätt? Studien genomfördes i två förskolor och innehåller två intervjuer med personal som har erfarenhet av att använda en interaktiv skrivtavla i sin verksamhet. Studien innehåller även tre observationer av verksamheten när IWB används. Studien har visat hur man i förskolan använder smartboarden för att uppnå de mål och riktlinjer som finns i läroplanen samt att man är medveten om de problem som kan uppstå, både tekniska och tidsbaserade. Vidare har studien visat på olika sätt att använda smartboarden, både oplanerade och planerade där det finns olika grad av samspel, interaktion och kommunikation.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectIWBsv
dc.subjectSMARTboardsv
dc.subjectsociokulturell teorisv
dc.titleHur använder man en interaktiv skrivtavla i förskolan?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record