dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna studie var att få en inblick i hur man kan använda en interaktiv skrivtavla (ofta förkortad IWB)
av märket SMARTboard i förskolan och även se om användningen kan kopplas till den sociokulturella
lärandeteorin som rör samspel, interaktion och kommunikation mellan människor men även mellan människor
och andra objekt, såkallade medierande redskap eller artefakter.
Syftet preciseras i följande frågeställningar:
- Hur tänker sig pedagogerna att IWB kan användas?
- Hur använder man den på ett planerat sätt?
- Hur använder man den på ett oplanerat sätt?
Studien genomfördes i två förskolor och innehåller två intervjuer med personal som har erfarenhet av att
använda en interaktiv skrivtavla i sin verksamhet. Studien innehåller även tre observationer av verksamheten när
IWB används.
Studien har visat hur man i förskolan använder smartboarden för att uppnå de mål och riktlinjer som finns i
läroplanen samt att man är medveten om de problem som kan uppstå, både tekniska och tidsbaserade. Vidare har
studien visat på olika sätt att använda smartboarden, både oplanerade och planerade där det finns olika grad av
samspel, interaktion och kommunikation. | sv |