Levande berättande - om att använda en berättande föreställning i undervisningen
Abstract
Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka vilka egenskaper en
berättande föreställning har som kan vara användbara i undervisning samt att
studera hur olika medierande redskap som ljud, ljus, bild och musik kan
användas i den berättande föreställningen. För att prova detta har en berättande
föreställning skapad under ett tidigare examensarbete kallad “Om morfar”
använts. Undersökning består av två delar. Dels en fokusgrupp som ägde rum i
anslutning till den berättande föreställningen och dels av enskilda intervjuer
med publiken till den berättande föreställningen genomförda en tid efter
föreställningen efter föreställningen. Resultatet har analyserats utifrån teorier
kring bland annat lärande, minnesforskning och retorik. Av arbetet framkommer
att en berättande föreställning har ett antal egenskaper som skulle kunna vara
användbara i undervisningen. En berättande föreställningen kan väcka känslor
hos åskådaren vilket kan underlätta inlärning av det budskap som förmedlas. En
berättande föreställning skulle kunna användas som en introduktion till en
temaperiod kring ett visst ämne i skolan. En berättande föreställning i en
inramning av olika medierande redskap kan också hjälpa en elev att minnas
kunskap som förmedlas i föreställningen bättre då flera minnesbanker i minnet
anknyts.
Degree
Student essay