Dataspelsutveckling som undervisningsmetod i historia
Abstract
Sammanfattning:
I projektet har jag utvecklat och utvärderat en metod för spelutvecklingsbaserat lärande inom
området historia för gymnasieelever. Studien syftar till att besvara hur väl min utarbetade metod
fungerar samt om elevernas arbete går att bedöma enligt ämnets betygskriterier. Jag utvecklar en
egen spelutvecklingsmetod som är baserad på två tidigare studier som jag sedan utvärderar genom
ett designexperiment. Eleverna uppvisar ett stort intresse för metoden och arbetar engagerat,
kreativt och samarbetsinriktat. Jag dokumenterar arbetet genom observationer,
loggboksanteckningar, redovisning, diskussioner i helklass samt elevernas underlag till sin
presentation. Med en enkel matris som jag konstruerat utifrån betygskriterierna anser jag att jag kan
göra en adekvat bedömning av elevernas arbete. Jag anser att studien visar på att speldesign som
undervisningsmetod fungerar väl som ett arbetssätt i en variationsinriktad pedagogik. Den låter
eleverna arbeta inom ett för de flesta av dem känt och uppskattat område, nämligen datorer och
spel, som också har tydliga kopplingar till examensmålen för det gymnasiala samhällsprogrammet.
Degree
Student essay