Visa enkel post

dc.date.accessioned2012-08-21T11:39:30Z
dc.date.available2012-08-21T11:39:30Z
dc.date.issued2008-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30120
dc.description18e-31e november 2008sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectKonstnärlig forskningsv
dc.subjectköksdesignsv
dc.subjectutställningsv
dc.subjectutställningsdesignsv
dc.subjectnarrativitetsv
dc.titleKökspassionensv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorBenesch, Henric
dc.contributor.creatorSandin Bülow, Kersti
dc.contributor.creatorEngberg, Tobias
dc.contributor.creatorFröst, Peter
dc.contributor.creatorRehal, Saddek
dc.contributor.creatorUllmark, Peter
art.typeOfWorkUtställningsv
art.relation.publishedInGöteborgs stadsbiblioteksv
art.description.projectMånga minns den norska filmen ”Salmer fra kjökkenet” av Bent Hamer från 2003. En grupp medelålders manliga svenska forskare kommer till den norska landsbygden för att undersöka hur ensamboende män använder sina kök. Forskarna för noggranna protokoll över allt som sker sittande på en tennisdomarstol i kökshörnet. De får inte prata med sina studieobjekt för att inte riskera objektiviteten. Distansen går naturligtvis inte att upprätthålla och i ett antal dråpliga scener får man se kontakterna utvecklas och bilden av kökslivet förändras. Filmen utgår från de undersökningar av köksarbete som Hemmets forskningsinstitut genomförde under 1950-talet. Förebilderna hämtades från industrins ansträngningar att minska belastningsskadorna. Siktet var inställt på att få ut fler kvinnor i arbetslivet och man ville nu även underlätta deras dubbelarbete i hemmen. Köksstudierna ledde till snabba om än inte genomgripande förändringar. Den stan- dard som redan börjat växa fram utvecklades fram till miljonprogrammets ambitiösa kökslösningar. Denna standard är nu avskaffad. Det står marknaden fritt att erbjuda vilka lösningar som helst. Trots framgångarna blev köksstudierna efter ett tag utsatta för kritik. Bara det som kunde mätas beaktades och varje variabel hanterades för sig. Vad var denna fragmente- rade kunskap egentligen användbar till? Vad glömdes bort och vart tog helheten vägen? Sedan 1930-talet har köket setts som ett laboratorium. Vissa förbättringar har skett, till exempel ugnar i rätt höjd och stora utdragslådor. Allt är ändå inte så praktiskt som man kan vänta sig. Det är till exempel svårt för flera att arbeta tillsammans och bänkarna är för höga för barn och korta vuxna. De 60 cm djupa skåpen, som kylskåpet, gör det svårt att hitta saker. Material och utföranden är valda för uppvisning och klarar sällan matlagningens fysik och kemi. Med tanke på att TV, film och böcker hela tiden påminner om kökets sociala roll är laboratorieperspektivets uthållighet egentligen märklig. Inget är ordnat för umgänge och samtal. De som arbetar vid köksbänkarna vänder konsekvent ryggen åt övriga i rummet. Den nya köksön rymmer i allmänhet bara spisen som man står vid kortare stunder och då med fläkten på. Varför har marknaden så svårt att förnya tänkandet? Huvudorsaken är att de själva är fångade av sina modulanpassade system som bara får alltfler kompo- nenter. Tanken med standarden, att förbilliga produktionen och göra det möjligt att komplettera vartefter, har gått förlorad. Passsionen för det reala har blivit en tvångströja i stället för det nyfikna sökande efter nya möjligheter som var funktionalismens grundläggande ambition. Utställningen på Stadsbiblioteket i Göteborg presenterade några annorlunda helhetsperspektiv som provokation och inspiration. Sammantaget argumenterar de för att lägga systemen på hyllan och börja behandla köket som andra rum i bostaden genom att blanda gammalt och nytt och funktionellt och älskat. Allt behöver inte bytas ut för att förnya. Köket som bricolage!sv
art.description.summaryI samband med det konstnärliga forskningsprojektet Passion för det reala genomfördes en utställning på Stadsbiblioteket i Göteborg med fokus på kök, köksdesign och kökskultur i samtida kritiskt perspektiv. Utställning lyfte fram tankebanor och perspektiv, företrädesvis vid sidan av framställningen av köket som det framstår hos köksleverantör, kökskataloger och populär media, med syfta att materialisera och presentera alternativa sätt att tänka och bruka kök, som frågor kring vad dagens ”köksproduktion” lämnar efter sig – Det Arkeologiska köket, eller idéer kring kök i delar där gammalt och nytt infogas i varandra – Det Assemblerade köket, vardagsköket – Det Berättande köket, kökets roll i film och tv – Det Cinematiska köket, det miljömedvetna bruksköket – Det Didaktiska köket, eller slutligen köket som en plats för fysisk stimulans och träning – Det Gymnastiska köket. Utställning bestod av en kombination av prototyper, visualisering och iscensättningar kompletterat med introduktions och fördjupningstexter samt en historisk exposé över kökets roll i historien.sv
art.description.supportedByVetenskapsrådetsv


Filer under denna titel

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post