• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi lever alla med hiv En undersökning hur en målgrupp tolkar en reklamkampanj

Abstract
Titel: Vi lever alla med hiv. En undersökning hur en målgrupp tolkar en informationskampanj Författare: Anna Halvarsson Uppdragsgivare: Hivpreventionen i Västra Götaland Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för Journalistik och Masskommunikation, Göteborgs universitet. (JMG) Termin: Vårtterminen 2012 Handledare: Annika Bergström Sidantal: 52 sidor exklusive bilagor Syfte: Att undersöka hur kampanjen ”Vi lever alla med hiv” tolkas av sin målgrupp. Metod: Kvalitativa djupintervjuer Material: Intervjuer med 8 personer i kampanjens målgruppen Huvudresultat: Resultatet visar att kampanjen är snygg och välarrangerad men när målgruppen ska tolka den uppstår förvirringar på grund av textens innehåll, personers uttryck och symboler de inte kan tolka på rätt sätt. Texten är mångtydig vilket skapar den största förvirringen. Kampanjen hade vunnit på att testa den på målgruppen innan den sändes och därefter korrigera den så att den blev mer lätt tolkad. Sändarens motiv är rätt i vad de vill säga, men befolkningen måste utbildas i små steg då den vedertagna bilden av hiv är idag fattiga svårt sjuka i Afrika, inte en bild av en västerländsk kvinna i kontorsmiljö. Klivet är därför för stort för mottagarna och därför skapas förvirring i avkodningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30175
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_30175_1.pdf (520.7Kb)
Date
2012-08-31
Author
Halvarsson, Anna
Keywords
receptionsanalys
kvalitativa intervjuer
informationskampanj
Målgruppsanalys
visuell kommunikation
inkodning
avkodning
tolkning
Series/Report no.
Examensarbete
C786
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV