dc.contributor.author | Carlsson, Emelie | |
dc.contributor.author | Svensson, Jenny | |
dc.date.accessioned | 2012-09-06T09:18:04Z | |
dc.date.available | 2012-09-06T09:18:04Z | |
dc.date.issued | 2012-09-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30198 | |
dc.description.abstract | Titel: Det som händer på Facebook stannar på CV:t – En kvalitativ studie kring arbetssökandes
inställning till social rekrytering
Författare: Jenny Svensson och Emelie Carlsson
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,
medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2012
Handledare: Patrik Wikström
Sidantal: 46 inklusive bilaga
Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka arbetssökandes inställning till social rekrytering
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer
Material: 14 samtalsintervjuer. 8 intervjuer med Invision Media Groups säljare och 6 intervjuer
med arbetssökande.
Huvudresultat: Vår undersökning visar att arbetssökande har begränsad kunskap om social
rekrytering. De har mestadels inte reflekterat över möjligheten att söka arbete via sociala medier.
De arbetssökande använder sig i stort sett enbart av Facebook på grund av att de inte har något
behov av eller kunskap om att använda övriga sociala medier. Sociala medier ses främst som en
kanal för privat kommunikation och man upplever inget behov av att kommunicera med företag via den kanalen. En central anledning till den låga användningen av social rekrytering och sociala medier generellt är att man är angelägen om att skilja på privat- och yrkesliv. Trots detta ser arbetssökande på social rekrytering som något positivt, främst ur arbetsgivarens perspektiv.
Arbetssökande anser att de traditionella kanalerna än så länge är de mest effektiva för att nå arbetssökande, men att social rekrytering kommer att bli viktigare i framtiden och att företag därför även för finnas på den kanalen.
Eftersom vår undersökning baseras på 14 samtalsintervjuer är vårt resultat inte är generaliserbart, dock kan vi se mönster och tendenser av arbetssökandes inställning till social rekrytering då respondenterna uttrycker snarlika åsikter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C800 | sv |
dc.subject | arbetssökande | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | privat | sv |
dc.subject | offentligt | sv |
dc.subject | Facebook | sv |
dc.subject | sociala medier | sv |
dc.subject | Social rekrytering | sv |
dc.title | Det som händer på Facebook stannar på CV:t – En kvalitativ studie kring arbetssökandes inställning till social rekrytering | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |