För nöjes skull - en studie om unga vuxna musikalbesökare
Abstract
Titel: För nöjes skull - en studie om unga vuxna musikalbesökare
Författare: Elin Finnström, Maria Klint och Sanna Källström
Uppdragsgivare: 2E Group
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Termin: Vårterminen 2012
Handledare: Patrik Wikström
Antal ord: 14031
Syfte: Att få kunskap om unga vuxna som går på musikal
Metod: Kvalitativa telefonintervjuer
Material: 28 stycken telefonintervjuer med unga vuxna musikalbesökare
Huvudresultat: Studiens resultat visar att vanligast förekommande hos intervjupersonerna
i studien är att de är kvinnor, bor i Stockholm med sin partner, är högutbildade och att de
inte har barn. De högutbildade är de som konsumerar mest nöje inom alla områden.
Restaurang är det nöje som konsumeras mest av samtliga intervjupersoner och är det nöje
som utmärker sig bland deras utgifter. Att gå ut och äta är även något som majoriteten
önskar att kombinera med en föreställning när de beskriver sitt drömnöje. Majoriteten besöker musikal vartannat år eller mer sällan, medan ett fåtal av de högutbildade intervjupersonerna besöker musikal mer än en gång per år. Vidare visar studiens resultat att uppväxten har betydelse för intervjupersonernas nuvarande nöjeskonsumtion. Under uppväxten var samtliga aktiva i fler än en fritidsaktivitet vilket har påverkat att de idag är vana vid en aktiv livsstil. Detta har fungerat som bidragande faktor till deras stora behov av socialt umgänge och stora nöjeskonsumtion idag.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-09-06Author
Finnström, Elin
Klint, Maria
Källström, Sanna
Keywords
uppväxt och vanor
populärkultur
musikal nöje
teater
kultur
konsumtion
kapital (ekonomiskt, kulturellt, socialt och symboliskt)
habitus
fält
finkultur
Bourdieu
beteende
Series/Report no.
Examensarbete
C799
Language
swe