Show simple item record

dc.contributor.authorArrhenius, Jessika
dc.contributor.authorÅberg, Malin
dc.date.accessioned2006-04-12T09:48:51Z
dc.date.available2006-04-12T09:48:51Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/301
dc.description.abstractTitel: Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet. Författare: Jessika Arrhenius och Malin Åberg Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng Antal sidor: 33 Handledare: Kerstin Lökken Examinator: Ninni Trossholmen Program: Nya Lärarprogrammet 140 poäng, Göteborgs Universitet Rapportnummer: Ht 05-1030-2 Nyckelord: kunskap, inlärning, teori, praktik, didaktik Syfte: Vårt syfte är att se på olika kunskapssyner och teorier om hur inlärning sker, samt hur läraren ute i verksamheten förhåller sig till dessa i teori och praktik. Vi har utgått ifrån följande frågeställningar: Kommer lärarna ihåg teorier från sin utbildning och används de i praktiken? och Hur väl medvetna är de om det som ligger till grund för deras egen kunskapssyn? Metod: En kvalitativ metod i form av klassrumsobservationer och bandade intervjuer. Totalt gjordes fyra observationer och fem Intervjuer. Resultat/Slutsats: Utifrån våra intervjuer och observationer har vi uppmärksammat att lärarna har svårt att nämna olika teorier och arbetssätt. Men utifrån de observationer vi gjort har vi sett att de använder sig av flera metoder och att teorierna finns med i tankarna.eng
dc.format.extent135159 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 1030-02eng
dc.subjectdidaktikeng
dc.subjectkunskapeng
dc.subjectinlärningeng
dc.subjectteorieng
dc.subjectpraktikeng
dc.titleMöte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummeteng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record