• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Andraspråksperspektiv i lärarutbildningen? - en studie om i vilken mån tre lärarutbildningars obligatoriska delar ger de blivande lärarna verktyg att möta andraspråkselever

Abstract
Abstrakt Institutionen för svenska språket Författare: Nadja Jotun och Sofia Hemgren Titel: Andraspråksperspektiv i lärarutbildningen? - en studie om i vilken mån tre lärarutbildningars obligatoriska delar ger de blivande lärarna verktyg att möta andraspråkselever. Problem Andraspråkslever som grupp har svårare att nå målen i kursplanerna. Syfte och frågeställningar Vi vill utröna om tre lärarutbildningar i landet tillhandahåller redskap som läraren behöver i mötet med andraspråkselever eftersom lärares kompetens har betydelse för elevers skolresultat. • Hur ser kursplansinnehållet ut gällande andraspråkselevers förutsättningar för lärande? • Hur har kursplanerna implementerats? • Hur kan vi sätta makt- och marginaliseringsteorier i relation till resultatet av ovanstående frågeställningar? Metod Vi har använt oss av kvalitativ innehållsanalys av kursplaner och litteraturlistor samt intervjuer med studenter och seminarieledare. Resultat Inslagen av andraspråksperspektiv var få i alla tre utbildningarna. De inslag som fanns visade dock att Mälardalens högskola hade det tydligaste andraspråksperspektivet. På Mittuniversitetet fann vi spår av andraspråksperspektiv i en kurs, men kursinnehållet verkar inte ha haft någon större effekt på de studenter vi intervjuat. Göteborgs universitet antar ett sociokulturellt perspektiv i en kurs, men har inget explicit andraspråksperspektiv. I en annan kurs på Göteborgs universitet fann vi också inslag av andraspråksperspektiv. Detta tycks dock inte ha implementerats. Sett utifrån de makt– och marginaliseringsteorier vi utgått ifrån bör således Göteborgs universitet och Mittuniversitetet se över sin verksamhet för att öka andraspråkselevers chans till likvärdig utbildning. Mälardalens högskola däremot har lyckats examinera studenter som upplever sig ha fått verktyg att möta andraspråkslever. Nyckelord: Lärarkompetens, skolsvårigheter, andraspråk, lärarutbildning, marginalisering
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/302
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ht05 1350-1.pdf (208.9Kb)
Date
2005
Author
Jotun, Nadja
Hemgren, Sofia
Keywords
skolsvårigheter
marginalisering
lärarutbildning
lärarkompetens
andraspråk
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV