Användare, användning och användbarhet – en användarbaserad kvalitativ studie av Samhällsvetenskapliga fakultetens webbplats
Abstract
Titel: Användare, användning och användbarhet – en användarbaserad kvalitativ studie av Samhällsvetenskapliga fakultetens webbplats
Författare: Elin Möller och Maria Nehme
Uppdragsgivare: Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2012
Handledare: Nicklas Håkansson
Antal ord: 13 185
Syfte: Vi vill undersöka målgruppen potentiella nya studenters uppfattningar och upplevelser av användbarheten på Samhällsvetenskapliga fakultetens webbplats, samt deras behov av information och kommunikation.
Metod: Användarbaserad kvalitativ metod; samtalsintervjuer och användningstest.
Material: Studien baseras på elva kvalitativa samtalsintervjuer i kombination med ett användningstest med potentiella nya studenter i åldrarna 21-32 år.
Huvudresultat: Studien har visat att potentiella nya studenters främsta motiv till att besöka Samhällsvetenskapliga fakultetens webbplats är att söka information om framtida studier. Deras uppfattningar av layouten och strukturen är att de främst ska samverka för att underlätta informationsinhämtningen, men att webbplatsen generellt kan bli mer välkomnande för blivande studenter. Vidare är deras behov av kommunikation främst att de vill få kontakt med nyckelpersoner vid fakulteten, personer som kan ge råd och svar på målgruppens studierelaterade funderingar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-09-07Author
Möller, Elin
Nehme, Maria
Keywords
informations- och kommunikationsbehov
Uses and Gratifications
meningsskapande kommunikation
användbarhet
potentiella nya studenter
Samhällsvetenskapliga fakulteten
Series/Report no.
Examensarbete
C802
Language
swe