Show simple item record

dc.contributor.authorZajc, Anna
dc.date.accessioned2012-09-18T12:48:54Z
dc.date.available2012-09-18T12:48:54Z
dc.date.issued2012-09-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30302
dc.description.abstractVårt resande för med sig omfattande negativa konsekvenser, inte minst för miljön. Att vi behöver ställa om våra resvanor är idag de flesta överens om. Ett sätt att närma sig hållbara resvanor kan vara att i ökad utsträckning byta ut bilen mot cykeln. Denna uppsats fokuserar på just cyklingen och hur det går att få fler att välja cykeln. Syftet med uppsatsen är att hitta framgångsrika tillvägagångssätt för att öka andelen resor som görs med cykel samt att undersöka hur en konkret satsning för att få fler att cykla har fungerat. Uppsatsens huvudsakliga frågeställning är vad som behöver göras för att fler ska välja cykeln som färdmedel. I uppsatsen belyses denna fråga bland annat genom att en konkret satsning för att få fler att cykla undersöks och diskuteras. Denna satsning är informationsprojektet Kortväga resande i Kungsbacka kommun, där en cykelkarta och cykelsidor på webben har tagits fram. Uppsatsens andra frågeställning är hur detta arbete har mottagits bland boende i Kungsbacka stad. För att besvara frågeställningarna har en frågeundersökning bland boende i Kungsbacka stad genomförts. Totalt har 381 respondenter besvarat frågor om bland annat cykelvanor i staden och kännedom om den cykelkarta och de cykelsidor som tagits fram. Tidigare forskning på området utgör uppsatsens analytiska ramverk. I den tidigare forskningen har olika faktorers betydelse för cyklingens utbredning kartlagts och beskrivits. Faktorerna handlar bland annat om infrastrukturåtgärder, informationssatsningar och tillgång till cyklar. Utifrån dessa faktorer har kategorier skapats som använts för att analysera resultatet. Den genomförda undersökningen visar att även annat än satsningar på infrastuktur och fysisk planering är viktigt för att människor ska välja cykeln. Visserligen utgör dessa saker grundläggande förutsättning för att det ska gå att cykla, men bland dem som faktiskt cyklar är det avgörande inställningen till cyklingen, att man cyklar för att man gillar det. Undersökningen visar också på att de informationsinsatser i form av cykelkartan och cykelsidorna som gjorts i Kungsbacka stad troligtvis inte har påverkat medborgarnas cykelvanor i någon större utsträckning. Tjänsterna har visserligen varit uppskattade bland dem som använt dem, men de har inte fått någon större spridning och de flesta känner inte till att tjänsterna finns.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHumanekologisv
dc.relation.ispartofseries2012:3sv
dc.titleCykeln – det hållbara resmedlet: Om vad som behöver göras för att fler ska välja cykeln som färdmedel i Kungsbacka stadsv
dc.typetext
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Global Studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för globala studierswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record